پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

راز ناپدید شدن کوه‌های بناب/تصاویر

7 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

کوه‌های قره‌قشون منطقه گردشگری هر روز و هر روز در حال کوچک شدن است تا شن و ماسه آن را برای ساخت بتن، خانه، آسفالت، جاده و غیره مصرف شود.

به گزارش اخبار بناب به نقل از خبرگزاری فارس؛ چند سالی است که بهره‌برداری بی‌رویه و مداوم شن و ماسه از کوه‌ها، رودخانه‌ها و منابع طبیعی از معضلات مهم برخی استان‌ها و مناطق کشور به حساب می‌آید و در نتیجه طولی نخواهد کشید، برداشت بدون برنامه‌ریزی از معادن اثرات بسیار نامطلوبی را بر پیکره محیط زیست و چشم‌انداز نواحی مجاور آن برجای خواهد گذاشت.

یکی از مناطقی که دستخوش تغییرات غیراصولی و ناملایمات بسیار شده، منطقه گردشگری کوه‌های«قره‌قشون» در بناب است که از دیرباز تفرجگاهی برای دوستداران طبیعت، ورزشگاهی برای کوهنوردان و علاقمندان به ورزش و همچنین یکی از مناطق گردشگری مردم منطقه بوده و حالا در معرض تخریب و نابودی است.

3636 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

البته واضح است که مشکل این مناطق تنها به برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه از آنها ختم نمی‌شود و موضوع دیگری که توجه مردم منطقه را به خود جلب کرده است، برخی ساخت و سازهای بی رویه، دیوارکشی و حصارکشی‌های متعدد در دامنه‌های اطراف این کوه‌هاست؛ جایی که سال‌ها تفرجگاه ساکنان شهرستان و اهالی شهرهای همجوار بوده است.

منطقه زیبا و روح انگیز قره‌قشون یکی از مناطقی است که از سال‌های دور محل مراجعه گردشگران و کوهنوردان زیادی از شهرستان بناب و شهرستان‌های دیگر استان آذربایجان‌شرقی بوده است ولی امروز به لطف همین استخراج بی‌رویه و غیرقانونی شن و ماسه با قلبی زخمی و دردآگین در کوه های قره‌قشون، قلب دوستداران طبیعت را به درد می‌آورد.

634 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

کوه‌های قره‌قشون هر روز و هر روز در حال کوچک شدن است تا شن و ماسه آن را برای ساخت بتن، خانه، آسفالت، جاده و غیره مصرف شود.

بدون کوچک‌ترین اغماضی و با سرعتی سرسام‌آور تمام مواد اولیه مورد نیاز خود را از طبیعت برداشت می‌کنیم بدون اینکه به تبعات اسفبار این برداشت‌ها فکر کنیم.

با این اوصاف، یکی از مهم‌ترین چالش‌های کنونی محیط زیست در بناب تصرف و تخریب منابع طبیعی است و بر‌اساس آنچه قریب به اتفاق دوستداران محیط زیست هر ساله با آن مواجه می‌شوند، تبدیل بخش‌های بزرگی از مراتع شهرستان به باغات و زمین‌های کشاورزی است.

هشدار نسبت به تخریب کوه‌های قره قشون

فرماندار بناب نسبت به تهدید جدی تخریب کوه‌های قره قشون به بهانه برداشت بی‌رویه شن و ماسه هشدار داد.

index573 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

وی با بیان اینکه منطقه گردشگری قره‌قشون یکی از سرمایه‌های گرنبهای طبیعی بناب به شمار می‌رود؛ گفت: اخیراً برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه صورت می‌گیرد و نباید با برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز شن و ماسه به طبیعت آسیب رساند.

شهریار فتحی با تأکید بر اینکه برداشت بی‌رویه و غیرمجاز شن و ماسه باید از منطقه گردشگری قرق‌قشون متوقف شود؛ اظهار کرد: این محل به عنوان منطقه گردشگری بوده و باید آن را برای نسل‌های آتی حفظ کنیم.

وی گفت: استفاده غیرقانونی از معادن و ذخایر شهرستان در کوه‌های«قره قشون» زد و گفت: با توجه به محدودیت منابع و معادن در شهرستان بناب باید به فکر نسل‌های آتی باشیم.

وی یادآور شد: کوه‌های«قره قشون» در بناب نفس‌های آخر خود را می‌کشد و از این رو به هیچ‌وجه نخواهیم گذاشت از این معادن شن برداشت شود.

نگرانی از اوج گیری کوه خواری در بناب!

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی از پیامدهای ناشی از اوج گیری دوباره برداشت بی رویه و غیرمتعارف شن و ماسه از معادن کوه های«قره قشون» و ساخت و سازهای صورت گرفته در این مناطق ابراز نگرانی کرد.

45 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

حجت الاسلام محمد باقری بنابی با انتقاد از برداشت بی رویه و غیرمجاز شن و ماسه از معادن کوه های قره قشون در بناب اظهار کرد: مناطق کوه های قره قشون تنها محل گردشگری مردم بناب و شهرهای همجوار بوده و حفظ و نگهداری از این مناطق جزو وظایف اصلی ماست.

وی با بیان اینکه تخریب و برداشت بی رویه شن و ماسه از معادن کوه های قره قشون ظلم به نسل های آتی است؛ افزود: مسئولان میراث فرهنگی،حفاظت محیط زیست و صنعت و معدن باید نگذارند به این میراث گرانبها آسیبی وارد شود و باید از این میراث ارزشمند برای نسل های آتی حفاظت کنیم.

27 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

امید است دستگاه‌های نظارتی و متولی امر با ورود به این موضوع از ادامه تخریب مراتع و برداشت بی‌رویه و غیرمجاز شن و ماسه از کوه‌های زیبا و مناطق گردشگری بناب جلوگیری کنند.

http://www.akhbarbonab.ir/2792/(در یک برگهٔ جدید باز می‌شود)

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

photo ۲۰۲۴ ۰۳ ۱۵ ۲۰ ۵۷ ۱۹ - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

تغییر مدیریت در شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب

طی حکمی از طرف دانشگاه علوم پزشکی تبریز با رفتن دکتر وحیدرضایی و آمدن دکتر اصغر باقری تغییر مدیریت در رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب انجام گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =