پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

طلای کثیف ثروت مغفول مانده درشهرستان بناب


.

indexh - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

بانوی جوان کارآفرین از شهرستان بناب که در زمینه خدمات حمل و نقل و تامین نیرو فعال است و به طور مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از ۲۰۰ نفر اشتغال زایی کرده است، می گوید: به دنبال ساماندهی، ایجاد اشتغال و گرد هم آوردن افراد آسیب‌دیده اجتماعی از جمله: جوانان جویای کار، زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبود یافته و زباله گردها، می توان در بناب کارخانه تفکیک زباله، بازیافت و مدیریت پسماند را راه‌اندازی کرده و در نتیجه آن حدوداً برای500 سرپرست خانواده تولید اشتغال زایی کرد.

به گزارش اخبار بناب/ زباله‌های قابل بازیافت یا همان طلای کثیف، از پول‌سازترین عرصه‌های مورد غفلت مانده هستند که در جریان زندگی روزمره ما تولید می‌شوند و فرقی هم ندارد که زباله صنعتی یا خانگی باشد و همه‌ی آن زباله‌های بی‌ارزش می‌توانند به محصول جدیدی که دارای ارزشی صدها برابر بیشتر از زباله باشد تبدیل شوند و این در حالی است که متاسفانه شهرستان بناب مراکز بازیافت زباله ندارد و هیچ واحد تولیدی در این شهرستان مشغول به تولید طلای کثیف نیست.


بانوی جوان کارآفرین از شهرستان بناب که در زمینه خدمات حمل و نقل و تامین نیرو فعال است و به طور مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از ۲۰۰ نفر اشتغال زایی کرده است، می گوید: به دنبال ساماندهی، ایجاد اشتغال و گرد هم آوردن افراد آسیب‌دیده اجتماعی از جمله: جوانان جویای کار، زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبود یافته و زباله گردها، می توان در بناب کارخانه تفکیک زباله، بازیافت و مدیریت پسماند را راه‌اندازی کرده و در نتیجه آن حدوداً برای500 سرپرست خانواده تولید اشتغال زایی کرد.

inde 1 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

مریم بابازاده در گفتگو با اخبار بناب می‌گوید: اکثر زباله ها در این شهرستان به عنوان موادی غیر قابل استفاده معرفی شده و دور ريخته می شود، در حالی که بتدريج با پيشرفت هايی كه صورت گرفته مشخص است كه از آنها می شود استفاده نمود و مجددا وارد چرخه صنعت كرد.

وی عنوان کرد: تجربه نشان داده اگر زباله به درستی مديريت شود و عمليات بازيافت و بازيابی آن به روش علمی انجام شود، آنگاه می توان از اين راه سود اقتصادی خوبی به دست آورده و در اين صورت است که میشود زباله را طلای كثيف نامید.

وی با اشاره به اینکه از زباله می توان هم به لحاظ انرژی و هم به لحاظ موادی كه كاربردی و مورد نياز صنعت است، بهره گرفت، افزود: در ايران بيشترين سهم تركيب زباله ها متاسفانه زباله خانگي است كه بیش از 70 درصد آن پس مانده های غذايی و مواد فساد پذير است كه می توان از آنها كمپوست يا مواد آلی مورد نياز تهيه كرد. که از 30 درصد باقیمانده نیز حدود 20 درصدش دوباره قابل بازيافت بوده و فقط 10 درصد زباله های توليد شده ما دور ريختنی و غير قابل استفاده هستند.

بابازاده با اعلام اینکه، ديگر نمی توان گفت كه زباله يک ضايعه است و به نوعی ممكن است يک بركت باشد، گفت: اگر ما نتوانيم در شهرستان مديريت پسماند را به شيوه صحيح و علمی انجام دهيم در آينده با محيطی آلوده، هزينه های سرسام آور و … مواجه خواهيم شد.

- پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

بانوی کارآفرین بنابی میگوید: واقعا میتوان با استفاده از تکنولوژی بروز خیلی بهتر و بیشتر زباله ها را به طلای کثیف تبدل کرده و از نتایج آن به بهترین شکل استفاده نمود، به عنوان مثال به صرفه است که زباله‌ی کاغذ و مقوا را بازگردانی کنیم زیرا که در این روش اگر به جای استفاده از چوب درختان برای تولید کاغذ از کاغذهای باطله استفاده شود، ۹۰ درصد در مصرف آب و ۵۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود و همچنین ۷۵ درصد از آلودگی هوا، جلوگیری می شود.


بابازاده افزود: از بارزترین معضلات بهداشتی و زیست‌محیطی را می‌توان روند صعودی تولید پسماندهای جامد عنوان کرد که عموم مردم به آن به‌ عنوان یک ماده دورریز می‌نگرند که باید از محیط زندگی آنها دور و دفن شود. اما در برخورد با این معضل که اصطلاح طلای کثیف را به خود اختصاص داده، باید آن را مدیریت کرده و حداکثر استفاده را از مواد زائد جامد شهری برد و تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد. همچنین مواد قابل بازیافت یا پسماندهای خشک، شامل انواع پلاستیک، کاغذ، شیشه، وسایل فلزی، قوطی‌های کنسرو، بطری‌های آب معدنی و نوشابه و … هستند که این مواد فاسدشدنی نیستند و می‌توان با بازیافت آنها، محصولات جدیدی تولید کرد.
وی گفت: باید متذکر شد امروزه مدیریت پسماندها یکی از ضروری‌ترین محورهای توسعه پایدار محسوب می‌شوند. و هر فرد در سطح خودش می‌تواند در این اقتصاد فعالیت داشته و مشارکت کند. همه ما می‌توانیم با درک و ادغام اقتصاد چرخشی در سیستم‌های فکری خود شروع کنیم. ما باید در آینده سیاره خود نقش داشته باشیم. بازیافت یکی از عناصر اساسی این اقتصاد است و در دسترس همه است! با مصرف مسوولانه، می‌توانیم کالاها و محصولات قابل بازیافت خود را (شیشه، پلاستیک و …) تفکیک و سپس جمع‌آوری کنیم و به مراکز جمع‌آوری بازیافت تحویل دهیم.

22222 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

بابازاده با اشاره به اینکه برای دست یافتن به طلای کثیف در بناب باید بفکر ایجاد کارخانه بازیافت زباله بود اظهار می‌کند: در این زمینه دستگاه‌های متولی همچون محیط زیست، منابع طبیعی و شهرداری با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی باید به احداث کارخانه‌های بازیافت زباله ورود کنند تا هم پسماند‌ها به چرخه تولید و مصرف مجدد برگردند و هم منبعی برای درآمد و اشتغالزایی در این حوزه ایجاد شود.


این بانوی کارآفرین تصریح کرد: اجرای طرح بازیافت زباله علاوه بر حفظ سلامت شهر و استفاده مجدد از بسیاری از مواد قابل بازیافت، باعث ایجاد اشتغال پایدار برای شماری از افراد جویای کار هم می‌شود.
وی با اشاره به اینکه با بازیافت زباله در شهرستان بناب می‌توان به رونق اقتصادی در این منطقه کمک های بیشتری کرد افزود: با استفاده از هنر تبدیل زباله به ثروت، می‌توانیم به رونق سفره‌های خانواده های جویای کارکمک چشمگیری کرد، موضوعی که با توجه به فعالیت‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی شهرستان بناب در منطقه، می توان فرصت خوبی را برای توسعه تولید و اشتغال برای مردم پرتلاش این شهرستان ایجاد کرد.


بابازاده همچنین در قرینه اجرای طرح بازیافت زباله از طرح ساماندهی زباله گردها در بناب خبر داد و گفت:
زباله‌گردها افرادی هستند که از لحاظ اقتصادی در مضیقه هستند و این افراد به دلیل مشکلات اقتصادی به اجبار اقدام برای انجام این کارسخت و غیربهداشتی می کنند که نکته مهم و اساسی در اجرای این طرح ساماندهی زباله گردها است.


وی با اشاره به اینکه این طرح علاوه بر تامین مالی زباله گردها و ساماندهی آنان بویژه در شرایط کرونایی، می‌تواند مانع انتشار عوامل بیماری‌زا شود افزود: ساماندهی به معنی شناسایی و شناسنامه‌دار کردن این افراد و تأمین مسائل بهداشتی و ایمنی آن‌ها است که امیدواریم بتوان شرایط مناسب از جمله بیمه و حقوق مناسب را نیز برای زباله گردها فراهم آورد.

بابازاده اشاره می کند که مدیریت پسماند لازمه توسعه پایدار و داشتن محیط زیست سالم است، مدیریت پسماند با ایجاد تجهیزات امحاء یا زباله سوزی، تفکیک زباله، ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدا، رفع مخاطرات زیستی را به چالش کشیده است، دفع غیر اصولی زباله شهری، عدم وجود برنامه متمرکز در خصوص تفکیک از مرکز و زباله گردها و چهره ناسالم شهری، از جمله چالش‌های مهم در بخش پسماند کشور است. و با فرهنگ سازی در خانواده ها هر فرد به یک سفیر محیط زیست در خصوص مدیریت پسماند در منزل تبدیل می شود و با کاهش تولید و تفکیک زباله برای بازگشت به چرخه اقتصادی کمک کند تا بعنوان یک شهروند، شهر و محیط زندگی خود را پاک نگه دارد و در قبال تحویل زباله تفکیک شده، کارت اعتباری دریافت خدمات شهرداری، شهربازی یا اقلام مصرفی بهداشتی خانوار دریافت کند. و همچنین کارخانه بازیافت مواد پلاستیک نیز به عنوان صنعت سبز می‌تواند در کنار ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، در راستای رفع معضل پلاستیک در محیط زیست شهر موثر باشد.

1 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

به گزارش اخبار بناب: مریم بابازاده ۳۹ ساله از سال ۸۴ متاهل بوده و دارای ۲ فرزند است و علاقه زیادی در حوزه کارآفرینی و اشتغال دارد و میگوید فعالیت های بیرون از خانه وی را خسته نمیکند و در کنار شغل خانه داری و تربیت فرزندان از فعالیت اجتماعی غافل نمانده و همین علاقه مندی انرژی او را حفظ کرده است.

این بانوی کارآفرین بنابی در حال حاضر علاوه بر عضو هیئت مدیره و مدیرعامل و رئیس هیات مدیره ۲ شرکت نیلگون بهکاران غرب و شرکت تعاونی گلشهر بناب با اشتغال زایی به بیش از ۲۰۰ نفر، بازرس اصلی شرکت خدماتی درمانی هلال نو است و در آموزش و پرورش نیز در مدرسه غیرانتفاعی ریحانه الطاها بعنوان معاونت مالی و اجرایی مشغول فعالیت است.

انتهای پیام/ ذاکر احمدزاده

http://www.akhbarbonab.ir/3016/

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

- پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

تالاب قره قشلاق جاذبه‌ای جالب و دیدنی در شهرستان بناب

جاذبه‌های طبیعی آذربایجان شرقی هر گردشگری را به وجد می‌آورد از این رو با ما همراه باشید و درباره تالاب قره‌قشلاق جاذبه‌ای جالب و دیدنی در بناب بیشتربدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + یازده =