جمعه 10 فروردین 1403

جزئیات طرح‌های توسعه ۲۰ هزار میلیارد تومانی فولاد بناب

- پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

بابک علیزاد شهیر مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب آخرین وضعیت این شرکت و طرح‌های توسعه آن را تشریح کرد.

به گزارش اخبار بناب: طرح‌های توسعه در دست اجرای فولاد بناب، بزرگ‌ترین طرح‌های بخش خصوصی در شمال غرب کشور است. علیزاد شهیر در این گفت‌وگو خبر داد که ارزش طرح‌های توسعه فولاد بناب ۶۱۰ میلیون یورو معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان است و با توجه به نزدیکی به مرز دو کشور عراق و ترکیه، تمرکز این شرکت بر صادرات محصولات فولادی است.

بابک علیزاد شهیر در مورد ظرفیت فعلی این شرکت به خبرنگار چیلان گفت: مجتمع فولاد صنعت بناب در شهرستان بناب و شهر صنعتی بناب در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته و ظرفیت تولید بیش از دو میلیون تن انواع مقاطع فولادی نظیر نبشی و ناودانی، تیرآهن IPE و انواع میلگرد در سایزهای مختلف را دارا است.

جهش تولید همزمان با رکود پروژه‌های ملی

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب بیان داشت: با وجود این‌که در سال ۱۳۹۹ شاهد رکود در کشور بودیم و پروژه‌های بزرگ ملی عملیات اجرایی چندانی ندارند، اما ما در این شرکت در سال جاری با تکیه بر صادرات، جهش تولید را رقم زدیم. در سال ۹۹، شاهد تولید ۹۰۰ هزار تنی در مجتمع فولاد صنعت بناب خواهیم بود و رشد تولید علی‌رغم رکود در فروش داخلی و با تمرکز بر صادرات صورت گرفته است.

برنامه تولید سال ۱۴۰۰

علیزاد شهیر با ارائه جزئیات بیشتر در خصوص برنامه‌های این شرکت گفت: در سال ۱۴۰۰، تولید ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی را در برنامه داریم. در سال ۱۳۹۹، با افزایش ۳.۵ برابری صادرات، مجتمع فولاد صنعت بناب به‌عنوان صادرکننده برتر استانی انتخاب شد و در سال ۱۴۰۰، با افزایش بیشتر صادرات قصد داریم به‌عنوان صادرکننده برتر ملی در کشور مطرح شویم.

فهرست بلندبالای طرح‌های توسعه

وی در مورد پروژه‌های این شرکت عنوان کرد: مجتمع فولاد صنعت بناب در سال جاری، در کنار افزایش تولید، با تعریف مجدد و بازنگری مهندسی پروژه‌ها، طرح‌های توسعه خود را نیز ساماندهی کرد.

علیزاد شهیر افزود: پروژه‌های توسعه‌ای ما شامل یک خط ذوب به ظرفیت یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن در سال، دو خط نورد ۷۰۰ هزار تنی ورق و تیرآهن سنگین، یک خط تولید اکسیژن با ظرفیت ۹۰ میلیون نرمال مترمکعب و یک خط تولید فروآلیاژ با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال است و در کنار پروژه‌ها، قصد داریم میزان تولید کارخانه‌های ذوب القایی و قوس الکتریکی موجود را تا دو برابر افزایش دهیم.

ارزش طرح‌های توسعه و قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیا

علیزاد شهیر بیان داشت: ارزش پروژه‌های توسعه‌ای مجتمع فولاد صنعت بناب ۶۱۰ میلیون یورو و معادل با ۲۰ هزار میلیارد تومان است. برای اجرای این پروژه‌ها قرارداد EPC با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا امضا شده است. شرکت مشاور، شرکت پیمانکار و کادر مهندسی پروژه‌ها مشخص و مستقر شده‌اند و در اسفندماه سال ۱۳۹۹، کلنگ این پروژه‌ها بر زمین زده خواهد شد.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این پروژه‌ها از یک تا ۴ سال طول خواهد کشید و با اجرای آن‌ها برای ۱۰۰۰ نفر به‌صورت مستقیم، اشتغالزایی صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب گفت: پروژه‌هایی که توسط این شرکت اجرا خواهد شد، بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه بخش خصوصی در شمال غرب کشور است و امیدواریم شاهد حمایت دولت از بخش خصوصی باشیم، چرا که مسیر توسعه کشور از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌گذرد.

تمرکز بر صادرات

بابک علیزاد شهیر خاطرنشان ساخت: به دلیل مشکلات مربوط به فروش داخلی، استراتژی ما توسعه صادرات است. در کشور مازاد تولید فولاد وجود دارد و قطعاً صادرات باید در اولویت تمام شرکت‌های فولادی قرار گیرد.

وی افزود: مجتمع فولاد صنعت بناب به دلیل نزدیکی به مرزهای عراق، دارای مزیت در صادرات به این کشور نسبت به شرکت‌هایی است که در مرکز ایران قرار گرفته‌اند؛ چرا که هزینه حمل و نقل ما به بازارهای صادراتی پایین‌تر است. فولاد بناب می‌تواند محصولات فولادی را به راحتی به اربیل و از آن‌جا به سوریه صادر کند. علاوه بر این، نزدیکی به ترکیه نیز برای ما یک مزیت صادراتی محسوب می‌شود.

وی با ارائه جزئیات بیشتر گفت: ما قرارداد صادرات ۳۰۰ هزار تن محصول فولادی به اقلیم کردستان عراق را امضا کرده‌ایم و قصد داریم با جدیت تمام، استراتژی توسعه صادرات را دنبال کنیم.

ضرورت حمایت از صادرات

مدیر عامل مجتمع فولاد صنعت بناب گفت: به‌منظور توسعه کشور ضرورت دارد که قوانین در راستای حمایت از صادرکنندگان باشد. بازار بزرگی در همسایگی ما وجود دارد که فرصت استثنایی برای صنعت فولاد ما محسوب می‌شود. ما می‌توانیم به دو کشور سوریه و عراق، صادرات محصولات فولادی در حجم‌های سنگین داشته باشیم. بازسازی و توسعه زیرساخت‌ها در این دو کشور می‌تواند فرصت بزرگی را در اختیار صنعت فولاد ما قرار دهد و برای استفاده از این فرصت لازم است که قوانین کشور، تسهیل‌کننده صادرات باشد.

وی تأکید کرد: دولت باید به صادرات محصولات فولادی کمک کند. بازارهای هدفی که در منطقه ما وجود دارد، می‌تواند به توسعه صنعت فولاد شتاب دهد و ما باید از این مزیت جغرافیایی در راستای توسعه اقتصادی کشور بهره بگیریم. ما باید برای رقابت با دیگر کشورها در بازارهای صادراتی، بتوانیم در اسرع وقت تصمیمات درست را بگیریم و لازمه همه این‌ها، تمرکز بر استراتژی‌ها و سیاست‌های توسعه و تشویق صادرات است.

http://www.akhbarbonab.ir/?p=2805(در یک برگهٔ جدید باز می‌شود)

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

photo ۲۰۲۴ ۰۳ ۱۵ ۲۰ ۵۷ ۱۹ - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

تغییر مدیریت در شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب

طی حکمی از طرف دانشگاه علوم پزشکی تبریز با رفتن دکتر وحیدرضایی و آمدن دکتر اصغر باقری تغییر مدیریت در رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب انجام گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + شش =