فرهنگی

توضیح وزیر دادگستری درباره احتمال انحلال شورای دستگاه‌های نظارتی

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری نسیم حجت الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری در حاشیه همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برخی شنیده‌ها از انحلال شورای دستگاه‌های نظارتی حکایت دارد، اظهار داشت: یک مشکل قانونی در خصوص این شورا با شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است که امیدواریم مشکل قانونی حل شود.

وی درباره اینکه آیا فعالیت شورای دستگاه‌های نظارتی مشکل قانونی دارد؟ گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام یک ایراد قانونی گرفته که امیدواریم این مشکل را حل کنیم.

پورمحمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به پیام مقام معظم رهبری آیا این همایش، سال آینده نیز برگزار می‌شود یا خیر گفت: پس از پایان همایش جمع‌بندی‌های لازم را انجام می‌دهیم و فکر می‌کنم فضای مناسب‌تری برای برگزاری مجدد این همایش فراهم شود زیرا ما همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد را با نگاه کاربردی، نقادانه و ارائه کارهای انجام شده برگزار کردیم.

وزیر دادگستری افزود: دغدغه مقام معظم رهبری، دغدغه‌ای کاملا جدی است و خودمان نیز همین پیش‌بینی را داشتیم.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری نسیم حجت الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری در حاشیه همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برخی شنیده‌ها از انحلال شورای دستگاه‌های نظارتی حکایت دارد، اظهار داشت: یک مشکل قانونی در خصوص این شورا با شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است که امیدواریم مشکل قانونی حل شود.

وی درباره اینکه آیا فعالیت شورای دستگاه‌های نظارتی مشکل قانونی دارد؟ گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام یک ایراد قانونی گرفته که امیدواریم این مشکل را حل کنیم.

پورمحمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به پیام مقام معظم رهبری آیا این همایش، سال آینده نیز برگزار می‌شود یا خیر گفت: پس از پایان همایش جمع‌بندی‌های لازم را انجام می‌دهیم و فکر می‌کنم فضای مناسب‌تری برای برگزاری مجدد این همایش فراهم شود زیرا ما همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد را با نگاه کاربردی، نقادانه و ارائه کارهای انجام شده برگزار کردیم.

وزیر دادگستری افزود: دغدغه مقام معظم رهبری، دغدغه‌ای کاملا جدی است و خودمان نیز همین پیش‌بینی را داشتیم.

انتهای پیام/

اختلاس، تبانی و کسب امتیازات خاص به‌صورت سیستمی در حال شکل‌گیری است

«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ قالَ مُوسى‏ لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی‏ فی‏ قَوْمی‏ وَ أَصْلِحْ وَ لاتَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ

در گذر بیش از سه دهه از عمر پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اقدامات فراوان و مؤثری در خصوص مقابله با فساد اداری صورت گرفته است. لیکن فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) خطاب به سران قوای سه‌گانه کشور که در آن نقشه راه و خط‌مشی مبارزه با فساد، ترسیم شده، به‌عنوان منشور مبارزه با فساد اقتصادی و مالی و چراغ راه مسئولین نظام شناخته می‌شود.
بانک مرکزی نیز به‌عنوان یکی از اجزای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌گذار اصلی نظام پولی کشور که مسئولیت برقراری ثبات مالی، رشد اقتصادی مستمر و حفظ نظم و انضباط در بازار پول را بره‌عهده دارد، در راستای منویات مقام معظم رهبری از یک سو و حرکت در جهت دستیابی به نظام بانکی مبتنی بر استانداردهای بین المللی از سوی دیگر، مصمم است با تلاش هدفمند، گامهایی مؤثر در جهت شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد، جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا به‌خصوص در حوزه پولی و ارزی بردارد.

این بانک با اعتقاد به این حقیقت که امروزه فساد در صور گوناگون آن نظیر رشوه، پول‌شویی، تقلب، اختلاس، تبانی و کسب امتیازات خاص، به‌صورت سیستمی در حال شکل‌گیری است، با ملحوظ نظر داشتن چهار حوزه اصلی تأثیرگذار در ایجاد و گسترش فساد در نظام بانکی کشور شامل «عدم شفافیت در مراودات مالی و تبادلات بانکی»، «نظارت بانکی و چالش‌های آن»، «چالش‌های پیش‌روی بازار غیرمتشکل پولی» و «ناکارآمدی سیستم‌های اطلاعاتی بین دستگاه‌ها»، با به‌کارگیری فناوری‌های نوین و توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی و نظارتی در راستای نظارت دقیق و همه‌جانبه بر عملیات بانکی، حصول اطمینان از رعایت استانداردها و ضوابط، تطبیق عملیات بانک‌داری با ضوابط مبارزه با پول‌شویی و پرهیز از اقدامات بازارشکنانه، اهتمام ویژه‌ای در مبارزه با عوامل مؤثر در مفاسد اقتصادی در حوزه پولی و مالی داشته است که موفقیت در این مسئولیت خطیر، تلاش بی‌شائبه و همه‌جانبه‌ای را برای ایجاد اشراف و حاکمیت مناسب در بانک مرکزی، ایجاب می‌نماید.
در راستای تحقق این مهم، راهبرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با پول‌شویی را می‌توان در سه رکن اساسی ساختار، روش‌ها و فناوری طبقه بندی نمود:
در رکن ساختار، بانک مرکزی نیازمند حصول اطمینان از بهره‌مندی از سازوکاری سازمانی است که بتواند این بانک را از نظر عملیات، ساختار مالی و رعایت قوانین و مقررات، مورد پایش و کنترل قرار داده و با آگاهی به‌موقع مقامات ارشد از تنگناها و مشکلات، یاری رسان آنان در بهبود عملکرد سازمان باشند که این مهم به حوزه بازرسی، پی‌گیری ویژه و نظارت بر امور اجرایی ــ با محوریت حسابرسی داخلی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی و رسیدگی به شکایات، محول شده است.
در رکن روش‌ها و فرآیندها، بانک مرکزی تحولات شگرف محیطی و شیوه‌های انجام کار را مد نظر قرار داده است. یکی از چالش‌های مهم نظام پولی و بانکی کشور، بروز شکاف و فاصله میان واقعیت روزمره در حال تحول و روش‌های اجرایی ناظر بر ممیزی، حسابرسی و کنترل بر روندهای کاری است که همچنان بر مدار روابط سنتی پیشین می‌چرخد.
در سال‌های گذشته ورود همه‌جانبه فناوری به حیطه فعالیت‌های بانکی، مجموعه نظارتی بانک مرکزی را با چالش‌های مربوط به افزایش سرعت عملیات و نیز حجم انبوه داده‌ها، مواجه نموده است. لذا بازنگری در روش‌های کنترلی و نظارتی و تمرکز بر نوسازی فرایندهای انجام کار و لحاظ نقاط رسیدگی و بازبینی به‌صورت سیستمی یکی از الزامات مهم است. از این رو بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با آغاز دو طرح هم‌راستای بانک مرکزی ۱۴۰۰ و نیز نقشه راه و نوسازی نظام بانکی در صدد است تا با تعریف مجدد و روزآمد نمودن فرآیندها و روش‌های عملیاتی در نظام بانکی و بازتعریف نقش‌های نظارتی بانک مرکزی و واحدهای بازرسی و نظارتی در بانک‌ها، همگامی با تحولات محیطی را طراحی نماید.
ساختار مناسب و روش‌های انجام کار در زمینه تحول نگرش به داده‌ها و اطلاعات، توسط بانک مرکزی و نظام بانکی صورت می‌پذیرد. نظام بانکی کشور در این حوزه، از دو دهه گذشته، پیشگام و فعال بوده و تقریباً تمامی فعالیت‌های خود را با تکیه بر فناوری راهبری می‌کند. تکیه بر فناوری‌های جدید، گرچه مزایای غیرقابل انکاری برای نظام پولی و مردم داشته، اما حجم انبوهی از داده‌ها و اطلاعات را در پایگاه‌های داده مختلف، انباشته کرده که با توجه به افزایش چشمگیر حجم مبادلات، پردازش و تحلیل آنها به‌عنوان یک چالش مهم مقابل نظام بانکی قرار گرفته است. اقدامات بانک مرکزی در حوزه فناوری در سه شاخه به هم پیوسته دنبال می‌شود، اولاً، جامعیت و پیوستگی سامانه‌های الکترونیکی پردازش بانکی ،باید در تمامی انواع ابزارها و خدمات حاصل شود، ثانیاً، ماهیت داده‌ها و اطلاعات، باید به‌صورت استاندارد تعریف، پردازش و نگه‌داری شود و ثالثاً، سازوکارهای پردازش انبوه اطلاعات به‌منظور حصول اطمینان از اجرای قوانین و مقررات، کشف سریع و دقیق تخلفات و موارد مشکوک و اتخاذ اقدامات اصلاحی و تأمینی در زمان مناسب ایجاد شود.
پیوستگی میان ساختار، فرایند و فناوری در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در قالب سامانه‌هایی برنامه‌ریزی شده است که هریک به‌صورت نظام‌مند و همزمان، ابعاد کارکردی مبارزه با فساد در نظام پولی را مورد هدف قرار می‌دهد که شایسته است با توجه به ضیق وقت در اینجا به‌صورت خلاصه به برخی از این سامانه‌ها، اشاره کنم:
۱٫ نسیم، Core banking یا بانک‌داری متمرکز الکترونیکی بانک مرکزی سامانه‌ای است که به‌منظور همگامی این بانک با تحولات فناوری و پوشش وظایف ذاتی آن در قانون پولی و بانکی کشور به‌عنوان بانک‌دار دولت پیاده سازی شده است که با استفاده از امکانات آن می‌توان تمامی عملیات مربوط به مدیریت حساب‌های دولتی را که بنا به دلایل متعددی از جمله نبود زیرساخت‌های لازم در زمینه بانک‌داری الکترونیک و سامانه‌های نوین بانک‌داری، به بانک‌های تجاری واگذار شده بود، مجدداً به بانک مرکزی بازگرداند. لازم به ذکر است که بیش از دویست هزار حساب در شبکه بانکی متعلق به وجوه دولت بوده و نظارت لازم و کافی بر آنها وجود نداشته است.
همان‌گونه که در تصویر مشاهده می‌فرمایید، ایجاد تمرکز و یک‌پارچگی در حساب‌های دولتی و امکان رصد و پایش دقیق منابع و مصارف دولت و به‌دنبال آن احصای صحیح و به‌هنگام درآمدهای دولت از جمله مزایایی است که با راه‌اندازی این سامانه از آن بهره‌مند خواهیم شد.
۲٫ سامانه پیام‌رسانی مالی الکترونیکی یا «سپام»
زیرساختی است که تمامی مراودات بین بانک‌ها را از طریق پروتکل‌های استاندارد مبادلات مالی، تحت پوشش قرار می‌دهد. با استفاده از این زیرساخت، تمامی مراودات مالی عمده بانک‌ها از قبیل اعتبارات اسنادی و ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی و حوالجات ارزی از طریق یک شبکه واحد پیام‌رسانی قابل انجام بوده و ابزارهای نظارتی بانک مرکزی به‌منظور رصد و پایش این مراودات، روی آن قابل پیاده‌سازی است. شایان ذکر است که طرح پایلوت سامانه پیش‌گفت از ۱۳۹۳/۰۹/۲۰ در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود و امید است از بهمن ماه سال جاری به‌صورت رسمی آغاز به کار نماید.
۳٫ فرآیند اجرایی و پردازشی فعلی چک، منجر به ایجاد اوضاع نابسامان تبادل چک اشخاص با ارقام برگشتی با مبالغ بالا و تعداد چشمگیر آن ( چیزی در حدود ۲۶میلیون قطعه طی سالهای۹۳-۸۹ )، گردش طولانی و غیر نظام‌مند و غیر ضرور فیزیک چک، صدور دسته‌چک‌های متنوع با ابعاد و محتوای متفاوت چک‌ها در بانک‌های مختلف، محدودیت در پایش و نیز کندی پردازش آن‌ها و در نهایت بی‌اعتمادی عامه مردم و بازارهای مبادله به این ابزار موثر پرداخت در بازار سنتی شده است.
سامانه مدیریت الکترونیکی چک ( چکاوک) که با هدف حذف گردش فیزیکی چک‌ها بین شعب و واحد‌های بانکی و اعمال نظارت متمرکز بر جریان گردش وجوه و اعمال کنترل‌های قانونی و مقرراتی؛ براساس‌ مصوبه شورای پول و اعتبار، مراحل اجرایی خود را طی می کند، اعتماد را به چک بازگردانده و با امکان برخورداری ذینفع به حداقل اطلاعات واگذارنده چک،‌اطمینان نسبی را برای ایفای تعهد ایجاد می کند.
این سامانه مطابق با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده تا کنون در استانهای قم، قزوین، زنجان، سمنان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، البرز، کردستان، لرستان و گلستان عملیاتی شده و نهایتاً تا اسفند ماه سال جاری به طور کامل در سراسر کشور به اجرا درخواهد آمد.
۴٫ پورتال ارزی اَبَرسامانه‌ای است که سامانه‌های ثبتارش (بازرگانی)، آسیکودا (گمرک) و ارزی (بانک مرکزی) را به یکدیگر متصل نموده فرآیندهای بین‌دستگاهی را میان این سامانه‌ها مدیریت می‌کند و از طریق شفاف‌سازی، یک‌پارچگی و نظارت دقیق و همه‌جانبه بر عملیات مرتبط با واردات و صادرات، فرصت هرگونه تبانی در جهت ارزان نمایی و گران نمایی کالا، خروج ارز از کشور از طریق جعل مدارک، اسناد گمرکی و پیمان‌نامه‌های ارزی و گریز از حقوق گمرکی را به حداقل می‌رساند.

۵٫ فناوری اطلاعات در سال‌های گذشته با تعمیق نفوذ خود، تحولات عظیمی را در حوزه ارتباطات بین افراد و سازمان‌ها ایجاد و علاوه بر ایجاد اسناد الکترونیکی، با تحول در فرایندهای سنتی، موجبات تسریع، تدقیق و ردیابی مراودات با ابزارهای متنوع و سهل‌الوصول را فراهم کرده است.
با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه خدمت‌رسانی به مشتریان، اینک قوه قضائیه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در صددند تا مراودات و مکاتبات فی‌مابین را نیز از مواهب پیشرفت‌های فناوری برخوردار سازند.
از این رو به‌منظور برقراری ارتباط الکترونیکی بین نظام بانکی کشور و قوه قضائیه که یکی از حساس‌ترین و مهمترین ارتباطات بین دستگاهی است، بستری مناسب به‌لحاظ اجرایی و مدیریتی با در نظر گرفتن ملاحظات ویژه (با عنایت به ماهیت اسناد و مکاتبات)، برقراری اطمینان از محرمانگی، انکار ناپذیری و اصالت مکاتبات و داده‌های تبادل شده ایجاد گردیده است.
۶٫ مرکز امنیتی، تخصصی «کاشف» با نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور تأمین امنیت اطلاعات بانکی کشور از طریق تدوین الزامات و ایجاد چارچوب‌های امنیتی، مدیریت متمرکز امنیت، مدیریت رخدادهای امنیتی و به اشتراک گذاری اطلاعات و تجارب امنیتی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری پیاده‌سازی شده است. این مرکز به‌عنوان نقطه تماس واحد، در تعامل با سایر نهادهای انتظامی، امنیتی و قضایی کشور، وظیفه جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری اطلاعات و هماهنگی بین بانک‌ها در مواقع بروز رخدادهای امنیتی و بحران‌های سایبری را عهده‌دار است.
۷٫ نظارت الکترونیکی بانک‌ها (سناب) سامانه‌ای است که استانداردسازی، یک‌پارچه کردن داده‌ها و اطلاعات بانکی و ایجاد یک ساختار منسجم گزارش‌گیری برخط، امکان نظارت الکترونیکی به‌هنگام و جامع بر عملیات بانک‌ها، ایجاد بانک اطلاعاتی یک‌پارچه از داده‌های پالایش شده بانکی، پایش و مانیتورینگ سیستم بانکی به‌لحاظ شناسایی تخلفات و سوء‌استفاده‌های مالی و … را مهیا می‌کند.
۸٫ پس از گذشت حدود یک دهه از تصویب راهبرد نظام جامع پرداخت و با توجه به نظام‌های جدید پرداخت و تسویه و ابزارها و فناوری‌های نوین به‌وجود‌ آمده در جهان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر‌ آن شد تا نقشه راه ده سال آینده شبکه بانکی کشور را با کمک مشاوران خبره تدوین نماید. در این نقشه زیرساخت‌های اطلاعاتی مورد نیاز در حوزه‌های مختلف مأموریتی بانک مرکزی که طی ده سال آینده به‌طور تدریجی تکمیل و یا مستقر خواهند شد، شناسایی می‌شوند.
اهداف اصلی نقشه راه ۱۴۰۰ بانک مرکزی، شامل تجزیه و تحلیل وضعیت موجود و رفع موانع، جهت نیل به یک نظام بانکی نوین بر پایه استانداردهای جهانی،‌ تعیین مسیرهای آتی نظام بانکی کشور، شناسایی و تعریف اهداف بلندمدت و استراتژیک، به‌کارگیری فناوری‌های نوین بانکی براساس استانداردهای جهانی، شناسایی ریسک‌های متفاوت و تدوین مدیریت ریسک است.
نگاه بانک مرکزی به مبارزه با فساد، رویکردی راهبردی و بلندمدت است؛ باید توجه داشت که بروز فساد بیش از هرچیز ناشی از ضعف در ساختارها، فرایندها و مناسباتی است که طی زمان شکل گرفته و حفره‌های مقرراتی و زمینه‌های فساد در آن برای کسانی که در صدد سوء‌استفاده هستند روشن شده است. از این رو مبارزه جدی با فساد نیازمند تحول در حوزه‌های ساختاری و بنیادین است. فناوری و امکانات آن، فرصت مناسبی را برای بازنگری در این مناسبات و کشف نقاط آسیب‌پذیر و پوشش آنها فراهم کرده است و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در صدد است با اتخاذ راهبرد یادشده و بهره‌گیری کامل از امکانات فناوری، تحولی جدی در مقوله مبارزه با فساد را آغاز کند و به‌فضل الهی به انجام برساند.
در کوتاه‌مدت نیز ساماندهی بازار غیرمتشکل که فعالیت نهادهای پولی و بانکی بدون مجوز را شامل می‌شود، به‌صورت ویژه در دستور کار این بانک قرار دارد.
مؤسسات پیش‌گفت قبلاً با داشتن سهمی تقریباً ۳۰درصدی از بازار پولی کشور، بدون نظارت بانک مرکزی سهم قابل توجهی در نوسانات ناخوشایند بازارهای مختلف ایفا ‌نموده و با ورود به فعالیت‌های سوداگرانه نظیر خرید و فروش مسکن، ارز، طلا و حتی احتکار ارزاق عمومی مردم و … کنار سایر عوامل، این بازارها را با تلاطم مواجه می‌ساختند.
خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر بانک مرکزی در جهت اجرای قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی و قانون برنامه پنجم توسعه، علی‌رغم چالش‌های متعدد، بخشی از این مؤسسات فاقد مجوز؛ ساماندهی و منابع این مؤسسات در راستای اهداف نظام بانکی کشور هدایت گردیده است و در ادامه ضمناً انتظام بخشی سایر مؤسسات عمده بازار مزبور، در دستور کار قرار دارد و مراحل اجرایی را طی می‌کند.
امید است به‌یاری حضرت حق و مساعدت کلیه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، شاهد مبارزه‌ای فراگیر و سیستمی با فساد باشیم. بدیهی است که طی این راه طولانی و توفیق در این مهم و ریشه‌کن کردن فساد و تحقق اراده مقام عظمای ولایت و مطالبات ملت در برخورد با مفسدین اقتصادی و سوءاستفاده گران، تعامل، همفکری، همراهی و همکاری همه‌جانبه دست اندر کاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را می‌طلبد.

همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس ‌ که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

دشمن از طریق فضای مجازی وارد خانه های ما شده است

قم – یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه دشمن از طریق فضای مجازی روی خانواده ها تاثیر می گذارد گفت: این فضا باید ساماندهی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی جعفر سبحانی شامگاه سه‌شنبه در دیدار با حجت‌الاسلام‌ حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران و رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون، اظهار داشت: هدف سپاه پاسداران از ابتدا این بود که دارای معنویت خاصی باشد و با دیگر گروه‌ها فرق کند و به خاطر معنویتی که دارد حافظ نظام باشد.

وی گفت: سپاه پاسداران علاوه بر این‌که مسلح است از سلاح قوی دین نیز برخوردار است و نمی‌توان این معنویت را که سپاه دارد از آن گرفت.

این استاد سطوح عالی حوزه با تأکید بر این که اساس و ذات سپاه ایمان، اخلاق و معنویت است، تصریح کرد: سپاهی حافظ نظام است که مؤمن به نظام باشد چه از نظر عقیده و چه از نظر عمل.

دشمن از طریق فضای مجازی وارد خانه‌های ما شده است

وی در ادامه به فضای مجازی پرداخت و ابراز داشت: دشمن از طریق این فضا وارد خانه‌های ما شده است لذا باید برای آن تدبیری اندیشید و گرچه ما مخالف فضای مجازی و بسته شدن آن و دیوار کشیدن به دور کشور نیستیم اما نباید اجازه دهیم هر میکروبی وارد خانواده‌های ما شود.

آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود به سفرهای نوروزی اشاره کرد و گفت: هرساله تعداد بسیاری از هموطنان در این مسافرت‌ها جان خود را از دست می‌دهند یا مجروح از کار افتاده می‌شوند که باید برای این موضوع هم چاره‌ای شود این درحالی است که نه خودروهای ما استاندارد هستند، نه رانندگان مقید به قوانین‌ هستند و نه جاده‌ها ظرفیت این همه خودرو را دارند.

تأکید بر تقویت ارتباط سپاه با روحانیت

حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی نیز در این دیدار، اظهار داشت: مقام معظم رهبری سه مأموریت به روحانیت سپاه واگذار کرده است که عبارت‌ است از ارتقای معنویت، بصیرت دینی و روحیه جهادی انقلابی.

وی با بیان اینکه حدود ۲ هزار روحانی رسمی در سپاه وجود دارد، افزود: مراجع تقلید سرچشمه روحانیت هستند و سپاه برای این که ماندگار باشد باید ارتباطش با روحانیت تقویت شود.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، گفت: ما اعزامی‌های حوزه در نهاد سنگر نشین انقلاب هستیم که شما مراجع باید ما را تغذیه کنید تا ماندگار باشیم.

گسترش رشته های کاربردی دانشگاه پیام نور/ راه اندازی شبکه نوآوری

وی با تاکید بر لزوم اصلاح فرایندها با هدف افزایش سرعت، کاهش هزینه و همچنین افزایش سطح رضایت دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی گفت: دانشگاه پیام نور در سال ۹۷ با اجرای برنامه ای منسجم و هدفمند در راستای تحقق اهداف نظام آموزش عالی و رشد و تعالی بیشتر اهتمام می ورزد.

گسترش رشته های تحصیلات تکمیلی

رئیس دانشگاه پیام نور با اشاره به مهمترین برنامه های آموزشی دانشگاه پیام نور در سال ۹۷ گفت: آمایش رشته محل ها و همچنین گسترش رشته های تحصیلات تکمیلی با تاکید بر رشته های کاربردی و مورد نیاز جامعه و رشته های میان رشته ای منطبق با ماموریت های دانشگاه قطعا یکی از مهمترین برنامه های آموزشی دانشگاه است که در سال ۹۷ با تمرکز بیشتری دنبال می شود.

بازنگری منابع آموزشی و نیازسنجی

وی تصحیح و بازنگری منابع آموزشی و همچنین نیازسنجی و برنامه ریزی توسعه رشته های دانشگاه را برای تحقق اهداف آموزشی ضروری دانست.

گسترش شیوه آموزش الکترونیکی

زمانی گسترش شیوه آموزش الکترونیکی را یکی دیگر از برنامه های مهم این دانشگاه عنوان کرد و افزود: بومی سازی و ایجاد سامانه آموزش یادگیری (LMS) جدید مطابق با نیازهای دانشگاه، افزایش ظرفیت آموزش الکترونیکی با قطب بندی جدید و ایجاد گروه های درسی و همچنین ارائه آموزش الکترونیکی برای دانشجویان مراکز بین الملل از جمله زیرساخت های لازم برای این منظور است که در سال ۹۷ تحقق خواهد یافت.

تصویب شیوه نامه تولید محتوای الکترونیکی

وی همچنین به تولید محتوای الکترونیکی اشاره کرد ویادآور شد: تصویب شیوه نامه تولید محتوای الکترونیکی همراه با استانداردهای تولید محتوا، طراحی و راه اندازی سامانه مدیریت محتوای الکترونیکی  LCMS)، برنامه ریزی برای تولید محتوا و Ebook منابع درسی از جمله مواردی است که برای تولید محتوا و غنی سازی آن در دست انجام است.

برگزاری تمام آزمون های دانشجویان بین الملل به صورت آنلاین

وی با اشاره به آزمون های متمرکز در دانشگاه پیام نور گفت: برگزاری متمرکز آزمون های هر نیمسال در دانشگاه پیام نور ویژگی منحصر به فرد این دانشگاه است که تصمیم داریم در سال ۹۷ ضمن ارتقای نرم افزار طرح سئوال استادان، تمام آزمون های دانشجویان بین المللی دانشگاه به صورت آنلاین انجام شود و با افزایش آزمون های الکترونیکی برای تولید نمره سریع میزان رضایتمندی دانشجویان را نیز افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه پیام نور ثبت سیستمی پروپوزال های دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی، پیاده سازی و برنامه نویسی درخواست های دانشجویی در سامانه آموزشی گلستان، تغییر فرمت دانشنامه ها و تسریع در صدور دانشنامه های معوق را از دیگر برنامه های مهم آموزشی دانشگاه عنوان کرد .

توسعه و بهسازی نشریات پژوهشی دانشگاه

زمانی در خصوص برنامه های پژوهش و فناوری دانشگاه در سال جدید نیز گفت: توسعه و بهسازی نشریات پژوهشی دانشگاه، از اولویت های این حوزه است.

برگزاری دومین استارت آپ تدوین محتوای دیجیتال

وی همچنین از برگزاری دومین استارت آپ تدوین محتوای دیجیتال در اردیبهشت ۱۳۹۷ در سازمان مرکزی دانشگاه و کشور ارمنستان خبر داد و افزود: برنامه ریزی در راستای تداوم برگزاری رویدادهای استارت آپی در سطح ملی و بین المللی با هدف حمایت از ایده پردازان، نخبگان و کارآفرینان دانشگاه انجام شده است.

راه اندازی شبکه مرکز نوآوری دانشگاه

وی از راه اندازی شبکه مرکز نوآوری دانشگاه خبر داد و گفت: در سال ۹۷، فاز اول برای ۱۰ مرکز استان راه اندازی خواهد شد .

راه اندازی آزمایشگاه ملی دانشگاه پیام نور

رئیس دانشگاه پیام نور با اشاره به بررسی مقدماتی برای راه اندازی آزمایشگاه ملی دانشگاه پیام نور گفت: بررسی های مقدماتی برای تبدیل ساختار شبکه آزمایشگاه های دانشگاه پیام نور از وضعیت استانی به منطقه بر اساس اساسنامه دانشگاه و ایجاد مقدمات برای استقرار نظام ایز، HSE و استاندارد در آزمایشگاه های مرجع استان‌ها و همچنین تولید محتوای چند رسانه ای برای دروس آزمایشگاهی و کارگاهی در حال انجام است که در سال ۹۷ اجرایی خواهد شد.

تبدیل ۴۰۰ عنوان کتب چاپی دانشگاه به نسخه همراه (موبایلی)

زمانی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ عنوان کتاب خودآموز درسی در مدیریت تدوین و تولید محتوای آموزشی دانشگاه پیام نور گفت: تبدیل حدود ۴۰۰ عنوان کتاب از کتب چاپی دانشگاه به نسخه همراه (موبایلی) و برگزاری فراخوان هفتم تولید کتاب در صورت تصویب هیات رئیسه دانشگاه از دیگر اقداماتی است که در این زمینه در سال آینده انجام خواهد شد .

وی ضمن تاکید بر لزوم درآمدزایی از طریق امکانات موجود در حوزه مدیریت آمار و فناوری گفت: برنامه ریزی هایی در این زمینه انجام شده است که امید است با اجرای آن در سال ۹۷ بتوانیم منابعی برای کسب درآمد دانشگاه ایجاد کنیم.

ایجاد کتابخانه دیجیتال و نرم افزار پیام مشرق

رئیس دانشگاه پیام نور ایجاد وب سرویس جامع بین سامانه های گلستان، کتابخانه دیجیتال و نرم افزار پیام مشرق، تاسیس و راه اندازی بخش اسناد و مدارک علمی در کتابخانه، راه اندازی بخش تصویر برداری و صحافی، ایجاد بانک اطلاعات علمی، غنی سازی منابع دیجیتال و منابع فیزیکی را از دیگر برنامه های حوزه پژوهشی دانشگاه دانست که در سال ۹۷ اجرایی خواهد شد

نقش دانشگاه و نخبگان کشور در تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، در این یادداشت آمده است: «بی شک تحقق چنین شعاری منجر به بی نیازی کشور به محصولات خارجی و افزایش توان داخلی خواهد شد. البته استعدادها و ظرفیت های فراوانی در کشور برای تحقق چنین امری موجود است اما هنوز نتوانسته ایم این ظرفیت ها را به حالت بالفعل درآورده و به جایگاه واقعی خود در جهان با توجه به نیروهای متخصصی که داریم برسیم.

همان گونه که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در ابتدای سال فرمودند، یکی از مهم ترین ظرفیت های کشور، جوانان دانش آموخته و دانشجویان و دانشگاهیان کشور هستند و این جمعیت فعال و مستعد می تواند کشور را در عرصه کار و تلاش و تولید سرآمد کند.

یکی از بنیان های حمایت از کالای ایرانی، تولید کالای با کیفیت و استفاده از دانش روز در عرصه تولید است که متاسفانه در سالیان گذشته نتوانسته ایم عرصه صنعتی کشور را با جامعه دانشگاهی به صورت درست و هدفمند گره بزنیم و از رهگذر آن تولید داخلی را در بازار رقابتی موفق کنیم.

مگر همین دانشجویان ایرانی نیستند که وقتی به کشورهای دیگر می روند، در مهمترین صنایع آنها تولید دانش و خلاقیت می کنند و ما در واقع وارد کننده محصولات دانش آموختگان هم وطن خود می شویم، پس اعتماد و باور به جامعه دانشگاهی کشور که تاکنون آنگونه که باید محقق نشده، می تواند زمینه ساز افزایش کیفیت کالا و تولیدات داخل کشور باشد.

یکی از ایرادات وارده بر دانشگاه های کشور در سال های اخیر تکیه بر علم تئوری بوده که در چندماه گذشته دو اقدام اساسی را برای رفع این ایراد انجام دادیم.

طرح مهارت آموزی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و الزام دانشگاه ها به اجرای این طرح با هدف پرورش روحیه کارآفرینی و همچنین آموزش سربازان طی خدمت نظام با همکاری دانشگاه های فنی حرفه ای و علمی کاربردی برای نیل به همین هدف که بتوانیم دانشجویان را به بازار کار نزدیک کنیم انجام گرفت.

دستگاه های دولتی و بخش خصوصی و صنعتی کشور باید به دانشگاه ها اعتماد کرده و برای افزایش اقبال مردم نسبت به کالای ایرانی کیفیت آنها را بالا ببرند و این امر مستلزم استفاده از دانش روز و توان متخصصان و دانشمندان ایرانی است و همان گونه که در دست آوردهای هسته ای با وجود تمام تحریم ها توانستیم در سایر عرصه ها نیز موفقیت دور از انتظار نیست.

بارها اعلام کرده ام که دستگاه ها و سازمان های مختلف کشور خود را بی نیاز از جامعه دانشگاهی ندانند و باور داشته باشند تنها راه افزایش کیفیت محصولات و رقابت پذیر کردن آنها در عرصه داخلی و بین المللی، همکاری و همراهی با جامعه عظیم دانشگاهی کشور است.

گام مهم دیگری که برای تحقق شعار سال لازم است برداشته شود اینکه بتوانیم خرید و استفاده از کالای ایرانی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

در این زمینه نیز مجموعه وزارت علوم و دانشگاه های کشور می توانند پیشقدم شده و زمینه فرهنگ پذیری چنین امری در سطح جامعه را فراهم کرده و در نشست های علمی، پایان نامه ها، سمینارها، کارگاه ها و با همراهی رسانه ها خصوصاً رسانه ملی تعصب کالای ملی را در مردم بالا ببرند.

امید است تا با تلاش جمعی به روزی برسیم که نه تنها مردم ایران با افتخار کالای ایرانی مصرف کنند بلکه کالای ایرانی زینت بخش ویترین بازار کشورهای خارجی باشد.»