جمعه 10 فروردین 1403

سد دوش شهرستان بناب به بهره بردار جدید واگذار می شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بهره بردار فعلی سد دوش بناب نتوانسته است تعهدات خود در مدیریت این سد ایفا کند بنابراین اقدامات لازم برای خلع ید این بهره بردار و انتقال مدیریت این سد به یک شرکت تعاونی متشکل از مردم روستای دوش را انجام خواهیم داد.

سد دوش بناب به بهره بردار جدید واگذار می شود

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایانا؛ اکبر فتحی در جلسه تعیین تکلیف سد دوش بناب که با حضور حجت الاسلام رضا باقری بنابی، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی، یوسف غفار زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی و رضا لعلی، فرماندار بناب در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی برگزار شد، گفت: در بررسی این سد بهتر است آن را به سه حوزه اراضی پایاب سد، سد و گردشگری آن تفکیک کنیم و در ابتدا به تعیین تکلیف سد بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه متولی سدها در کشور وزارت نیرو است، گفت: بعد از اتمام پروژه و بهره برداری از آن اختلافی در این خصوص وجود ندارد که شرکت آب منطقه‌ای استان بعد از اتمام پروژه آن را به متولی مربوطه تحویل دهد و در این خصوص نیز مدیریت سد به یک تعاونی یا تشکل داده می شود تا توسط بخش خصوصی اداره شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به واگذاری بهره برداری سد دوش بناب به شورای اسلامی روستای دوش گفت: متاسفانه تعهدات و برنامه ای که مقرر بوده است شورای اسلامی روستای دوش در خصوص این سد انجام دهد ایفا نشده است.

فتحی ادامه داد: در حال حاضر اما یک شرکت تعاونی از بطن روستای دوش و تشکیل شده از مردم همین روستا پیشگام شده است که تقاضای مدیریت بهره برداری از این سد را داشته و می تواند همه سیاستهای مدنظر شرکت آب منطقه ای استان را اجرایی کند و فرماندار محترم بناب نیز توانایی این شرکت تعاونی در مدیریت و بهره برداری از این سد را تایید می کند.

وی با اشاره به لزوم خلع شورا و واگذاری آن به شرکت تعاونی مدنظر گفت: با انعقاد یک تفاهم نامه بین شرکت آب منطقه ای استان، جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و شرکت تعاونی، مدیریت آب سد را واگذار کنیم و بر اجرای سیاستهای مدنظر و نظارت های لازم در این خصوص نیز تاکید کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: شورای حفاظت شهرستان بناب باید در خصوص عدم اجرای سیاستها و وظایف محوله توسط مدیریت سد و لزوم خلع ید و واگذاری آن مصوبه ای تصویب کند و موضوع را به استان ارجاع دهد تا ادامه روند کار در سطح استان پیگیری شود.

فتحی ادامه داد: در بخش بعد باید به این سوال پاسخ دهیم که قصد داریم چه بهره برداری از این سد داشته باشیم که در مرحله اول استفاده از آب سد و اراضی پایاب آن در بخش کشاورزی مد نظر خواهد بود.

 وی با تاکید بر ضرورت تشکیل یک کمیته برای بررسی نواقص سد در راستای استفاده بهینه از آن گفت: در این سد با آبیاری مدرن 2 میلیون مترمکعب مدول نیم لیتر در ثانیه برای آبیاری 400 هکتار کافی می باشد اما در آبیاری سنتی بیشتر از 200 هکتار را نمی توان آبیاری کرد حتی اگر از کل حجم آب سد استفاده کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان این سازمان را مکلف به اصلاح و ترمیم شبکه آبیاری سد دوش بناب دانست و ادامه داد: زمینه بهره برداری دیگر از این سد در حوزه گردشگری است که میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در نظر دارد از ظرفیت گردشگری این سد استفاده کند که ما از همکاری این سازمان استقبال می کنیم اما تصمیم گیری در خصوص آن با شرکت تعاونی است که بهره برداری سد را بر عهده خواهد گرفت.

فتحی با اشاره به اینکه هدف اصلی از احداث سد بهره داری از آن در زمینه کشاورزی است، افزود: اگر در بهره برداری گردشگری از این سد استفاده از آب آن نیاز باشد، با هماهنگی شرکت تعاونی مزبور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو، مشکلی در خصوص بهره برداری گردشگری وجود نخواهد داشت اما اگر نیاز به استفاده از ذخیره آب سد وجود داشته باشد یا با کمک شرکت آب منطقه ای این آب را تامین خواهیم کرد و یا با منابع آبی موجود طرح گردشگری را اجرا خواهیم کرد.

ad4cfd3c ff2a 499a a388 c2d9c8e0a6d4 840x560 2 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

photo ۲۰۲۴ ۰۳ ۱۵ ۲۰ ۵۷ ۱۹ - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

تغییر مدیریت در شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب

طی حکمی از طرف دانشگاه علوم پزشکی تبریز با رفتن دکتر وحیدرضایی و آمدن دکتر اصغر باقری تغییر مدیریت در رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب انجام گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 8 =