جمعه 10 فروردین 1403

بومی‌سازی تولید پارچه کوردورا با تکیه بر دانش بومی پژوهشگران دانشگاه بناب

پارچه کوردورا در حوزه نظامی و ورزشی با تکیه بر دانش بومی پژوهشگران دانشگاه بناب تولید شد.

بومی‌سازی تولید پارچه کوردورا با تکیه بر دانش بومی پژوهشگران دانشگاه بناب

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ علیرضا لطافتی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد گروه مهندسی نساجی دانشگاه بناب در پایان نامه‌ای که به راهنمایی استاد راهنمای خود دکتر رضا ثقفی و با همکاری آماد و پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام داد، توانست برای اولین بار در سطح کشور، پارچه کوردورا را که به علت تحریم‌های اعمال شده از طرف ایالت متحده آمریکا با مشکل واردات مواجه بود را بومی‌سازی کند.

پارچه کوردورا، ماده‌ی اولیه غالب انواع مختلف ملزومات نظامی، ورزشی، کوهنوردی است که از نیازهای اساسی صنایع مختلف ایران به شمار می‌آید و در پژوهش انجام شده تولید پارچه، جایگزین پارچه نایلونی کوردورا با استفاده از امکانات و تجهیزات داخل کشور انجام شده است.

بهمن اسدی، پژوهشگر معاونت آماد سپاه پاسداران نیز در این خصوص گفت: پیرو پژوهش‌های این معاونت در طول سال‌های اخیر، نیازمندی‌های بیشتر به پارچه‌های ضد آب در حوزه‌ی نظامی و ورزشی بویژه در رشته کوهنوردی احساس می‌شد که مواد اولیه این تولیدات از کشورهای غربی به ایران وارد می‌شد، اما با تلاش محققان معاونت آماد سپاه پاسداران و پژوهشگران گروه‌های شیمی و نساجی دانشگاه بناب، این طرح با موفقیت به مرحله انبوه سازی رسید و در اثر خودکفایی و بی‌نیازی این محصولات در سطح کشور محسوس است.

رضا ثقفی، عضو هیأت علمی گروه مهندسی نساجی دانشگاه بناب نیز ضمن تشریح مزایای محصول تولید شده گفت: پژوهشگران دانشگاه بناب پیرو تأکیدات رهبر معظم انقلاب و مقام عالی وزارت علوم در خصوص جامعه محور بودن دانشگاه‌ها و تبدیل علم به صنعت، توانستند با تحقیق و بومی‌سازی این محصول نیاز کشور که به این محصول که در اثر تحریم‌های ظالمانه آمریکا، واردات اولیه آن را غیر ممکن ساخته بود، با تکیه بر توانمندی‌های پژوهشگران جوان و نخبه دانشگاه بناب در سطح ملی مرتفع سازند.

وی ضمن گلایه‌مندی از عدم ارتباط صحیح و عملیاتی صنعت با دانشگاه به علت ضعف در قوانین و مصوبات وزارتی گفت: دانشگاه بناب و بالاخص گروه مهندسی نساجی آمادگی دارد به جهت رفع مشکلات صنایع همکاری تنگاتنگی داشته باشد.

 

 انتهای پیام ذاکر احمدزاده/27 اسفند 1400

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

photo ۲۰۲۴ ۰۳ ۱۵ ۲۰ ۵۷ ۱۹ - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

تغییر مدیریت در شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب

طی حکمی از طرف دانشگاه علوم پزشکی تبریز با رفتن دکتر وحیدرضایی و آمدن دکتر اصغر باقری تغییر مدیریت در رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب انجام گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 8 =