جمعه 10 فروردین 1403

بهره‌برداران معادن غیرفعال، سلب صلاحیت می‌شوند

استاندار آذربایجان شرقی گفت: معادنی که بیش از 5 سال در اختیار اشخاص بوده و بدون فعالیت یا با فعالیت کم‌اثر باشند، سلب صلاحیت می‌شوند.

46908 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ عابدین خرّم، در جلسه شورای معادن استان، افزود: اجازه نمی‌دهیم که افرادی بدون اینکه فعالیتی انجام دهند، معادن را در اختیار داشته باشند و اگر چنین افرادی به تعهدات قانونی و تکالیف خود عمل نکنند خلع ید خواهند شد.

وی در همین راستا به وضعیت نابسامان معادن طلا در استان اشاره کرد و گفت: ضعف مدیریت و عدم برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه در این معادن مشهود است و اگر این معادن خود را با چارچوب‌های قانونی تطبیق ندهند با جدیت برای سلب صلاحیت آنها اقدام خواهد شد تا افراد یا شرکت‌های صاحب صلاحیت بتوانند این معادن را اداره کنند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به تاثیر معادن در رشد و شکوفایی اقتصادی استان، بر استمرار برگزاری مزایده‌های واگذاری معادن و محدوده‌های معدنی تاکید کرد.

وی درخصوص اخذ یک درصد فروش معادن برای جبران خسارت‌های ناشی از فعالیت‌های معدنی نیز گفت: در محاسبه این مبلغ برای معادن، کار کارشناسی، دقیق و عادلانه صورت گیرد تا حق هیچ بهره‌برداری در استان ضایع نشود.

در این جلسه موضوع بند 5 ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اختصاص یک درصد فروش معادن و صنایع معدنی برای جبران خسارت‌های ناشی از فعالیت‌های معدنی برای شهرستان ورزقان بررسی و با اختصاص 300 میلیارد تومان از این محل برای سال 1400 و 9 ماهه سال 1401 موافقت شد که با بررسی و تصویب کمیته برنامه‌ریزی شهرستان هزینه خواهد شد.

همچنین رفع سلب صلاحیت معادن پوکه جنوب تبریز و گچ طوق به شرط ایفای تعهدات قانونی در مهلت مقرر و همچنین تعیین تکلیف 18 معدن و محدوده معدنی که در مزایده سال‌های 1397 و 1399 واگذار شده‌اند، به تصویب رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این جلسه از صدور 47 پروانه اکتشاف و 32 پروانه بهره‌برداری معادن استان در 9 ماهه امسال خبر داد و گفت: در مزایده اخیر واگذاری معادن، 226 محدوده معدنی عرضه شد که در نهایت 32 محدوده با تایید صلاحیت شرکت‌کنندگان واگذار شد.

صابر پرنیان همچنین از ثبت اطلاعات 175 بهره‌بردار معدن استان در سامانه جامع تجارت ایران خبر داد و گفت: این رقم معادل 40 درصد معادن فعال استان است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال اطلاعات همه معادن در این سامانه ثبت شود.

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

62281702 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

دستاوردهای سفر اول رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 5 =