پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ابداع روش جدید پیشگیری از ضد یخ زدگی و یخ زدایی معابر توسط محققان دانشگاه تبریز

محققان دانشگاه تبریز روش جدیدی را برای پیشگیری از ضد یخ زدگی و یخ زدایی معابر ابداع کردند.

ابداع روش جدید پیشگیری از ضد یخ زدگی و یخ زدایی معابر توسط محققان دانشگاه تبریز

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از فارس؛ محمدصادق ذاکر حمیدی عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز و مجری طرح روش جدیدبرای پیشگیری از ضد یخ زدگی و یخ زدایی معابر اظهار کرد: معمولا بسیاری از مردم و همینطور شهرداری‌ها برای جلوگیری از یخ زدن خیابان‌ها و جاده‌ها به پاشیدن نمک برروی معابر اقدام می کنند. اما متاسفانه، نمک پاشی خطر جدی برای محیط زیست، سلامتی انسان ها و آلودگی آب را به همراه دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه این نمک‌ عمدتاً کلرید سدیم است و دارای ناخالصی هایی مانند آلومینیوم، کادمیوم، کلسیم، کروم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، نیکل، فسفر، پتاسیم ، ارسنیک و روی هست، گفت: همه این مؤلفه‌ها آلاینده‌های محیط زیستی بوده و خطرات زیست محیطی را به همراه دارند.

 این محقق با اشاره به مشکلات استفاده از نمک کلرید سدیم به عنوان یخ زدا گفت: نمک پاشی اثرات جبران ناپذیری بر سیستم آب های زیرزمینی، آلودگی هوای محیط شهری، بروز مشکلات تنفسی، اثرات منفی کارکرد زیر ساخت های شهری و تخریب سازه های بتن آرمه و بافت گیاهی شهری دارد.

وی با بیان اینکه محلول های ضد یخ زدگی و یخ زدایی امسال برای معابر کلانشهر تبریز استفاده شده است، تصریح کرد: کارهای انجام شده در کلانشهر تبریز برای کاهش اثرات مضر زیست محیطی نمک کلرید سدیم طی ادوار گذشته به صورت خرید نمک کلرید سدیم با ناخالصی کمتر از فلزات سنگین، کنترل میزان جامد پاشی نمک کلرید سدیم و مخلوط کردن آن با ماسه و جایگزینی جامد پاشی با روش مایع پاشی طبق استاندارد های جهانی بوده است.

ذاکر حمیدی با بیان اینکه در زمستان و به دنبال بارش برف و یخ زدگی معابر و خیابان ها طی سالیان گذشته از تمام این روش ها بهره گرفته شده که غالبا منجر به استفاده از جامد پاشی می شد، خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال روش های جایگزین برای نمک پاشی مورد بررسی قرار گرفت و با تمامی مراکز علمی منطقه جهت بررسی علمی روش های مناسب جایگزینی نمک پاشی ارتباط برقرار شد. در این بررسی ها روش محلول پاشی روش مطلوب تشخیص داده شد و در گام بعدی بررسی  برروی جنس محلول انجام گرفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اصولا محلول های عادی نمکی با وجود داشتن خواص ضد یخ زدگی به زیر ساخت های شهری و خودرو ها آسیب فراوانی می زند. لذا انتخاب محلول مناسب برای ضد یخ زدگی و یخ زدایی معابر و خیابان ها در دستور کار قرار گرفت.  

به گفته وی با توجه به بررسی های علمی صورت گرفته توسط یک گروه پژوهشی از دانشگاه تبریز پیشنهاد استفاده از محلولهای هوشمند با خاصیت ایجاد آنتروپی ( بی نظمی) در دماهای پایین مطرح شد که با توجه به ماهیت محلول ها و قابلیت های چندگانه آنها مورد توجه شهرداری نیز قرار گرفت.  

مجری این طرح با تاکید بر اینکه محلول پیشنهادی علاوه بربحث دقت در خواص کولوگاتیوی محلول ها دارای افزایش آنتروپی در دماهای پایین است، یادآور شد: این محول از طرفی به عنوان عامل حذف آلودگی های سطح قابلیت استفاده دارد و خوشبختانه محلول استفاده شده برای بحث ضد یخ زدگی و یخ زدایی در شهر تبریز آلودگی به فلزات سنگین نداشته، خوردگی در فلزات ایجاد نمی کند و در نهایت آلودگی های آلی در سطح معابر را حذف می کند.

به گفته وی به دنبال بارش برف و یخبندان امسال، یخ زدایی با این محلول های هوشمند در مقیاس شهر تبریز اجرا شد که خود یک رکورد بی سابقه در حجم پاشش محلول ضد یخ زدگی و یخ زدایی در یک منطقه می باشد.

وی با بیان اینکه این دستاورد بزرگ در سایه اعتماد شهردار کلانشهر تبریز به دانشگاه ها و یافته های علمی مراکز علمی است، تصریح کرد: حمایت و اعتماد شهردار به پژوهشگران دانشگاه تبریز در جایگزینی نمک پاشی با محلول پاشی و حمایت  دایمی از محیط زیست و سلامتی مردم شهر تبریز تقابل قدردانی و ستایش است و  البته همراهی و حمایت مردم از محلول پاشی می تواند بهترین نتیجه را در آینده برای ساکنین کلانشهر تبریز به بار آورد.

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

62281702 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

دستاوردهای سفر اول رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =