یادداشت

انتقاد علی خسروی داور و کارشناس از بازی های المپیک ریو

علی خسروی داور بین المللی فوتبال، مدرس دانشگاه و کارشناس برنامه های ورزشی صدا وسیما با انتقداد از بازی های المپیک در اینستاگرام خود نوشت:

فعلا كه فقط اين سه سوپر داور ايراني در المپيك ميدرخشند و كاروان ما در ريو كماكان در حسرت مدال المپيك ميباشند؟؟؟؟؟؟!!!!! بازي برزيل و دانمارك هم امروز صبح بدون اشتباه توسط فغاني سخندان و منصوري قضاوت شد و حالا منتظريم قضاوت يك چهارم نهايي نيمه نهايي وانشالله فينال به اين گروه و تيم سرافراز ايراني ابلاغ گردد. به احترامشان بپا خاسته و احترام نظامي ميگذاريم

این مطالب در حالی در اینستاگرام علی خسروی منتشر می شود که روز پنجم سی و یکمین دوره مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو در  به پایان رسید که چینی‌ها با کسب مدال طلا در تنیس روی میز بانوان تعداد مدال‌های طلای خود را با آمریکا برابر کردند، اما به دلیل پایین بودن مدال‌های نقره و برنز در همان مکان دوم باقی ماندند.

قزاقستان با کسب دو طلای شنا و وزنه برداری در این روز به رتبه یازدهم صعود کرد و اسپانیا نیز نخستین طلای خود را امروز در رشته شنا کسب کرد.
در جدول رده بندی مدالی تاکنون بیش از ۵۰ کشور کسب مدال کرده‌اند و ایران هم در شمشیربازی می‌توانست صاحب نخستین مدال خود شود که با بدشانسی این اتفاق نیفتاد. مدال نماینده کویت هم به دلیل تعلیق بودن این کشور به نامش ثبت نشد و با پرچم کمیته بین المللی المپیک بود.

در جدول رده بندی آمریکا با ۱۰ طلا، ۱۱ نقره و ۱۰ برنز و مجموع ۳۱ در رده اول قرار دارد، چین با ۱۰ طلا، ۵ نقره و ۸ برنز و مجموع ۲۳ در رده دوم و ژاپن با ۶ طلا، یک نقره و ۱۱ برنز در مکان سوم جدول توزیع مدال‌ها قرار دارند.

برابر آخرین جدولی که در زیر آمده ایران تا کنون مدالی به دست نیاورده است.

نقش دانشگاه و نخبگان کشور در تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، در این یادداشت آمده است: «بی شک تحقق چنین شعاری منجر به بی نیازی کشور به محصولات خارجی و افزایش توان داخلی خواهد شد. البته استعدادها و ظرفیت های فراوانی در کشور برای تحقق چنین امری موجود است اما هنوز نتوانسته ایم این ظرفیت ها را به حالت بالفعل درآورده و به جایگاه واقعی خود در جهان با توجه به نیروهای متخصصی که داریم برسیم.

همان گونه که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در ابتدای سال فرمودند، یکی از مهم ترین ظرفیت های کشور، جوانان دانش آموخته و دانشجویان و دانشگاهیان کشور هستند و این جمعیت فعال و مستعد می تواند کشور را در عرصه کار و تلاش و تولید سرآمد کند.

یکی از بنیان های حمایت از کالای ایرانی، تولید کالای با کیفیت و استفاده از دانش روز در عرصه تولید است که متاسفانه در سالیان گذشته نتوانسته ایم عرصه صنعتی کشور را با جامعه دانشگاهی به صورت درست و هدفمند گره بزنیم و از رهگذر آن تولید داخلی را در بازار رقابتی موفق کنیم.

مگر همین دانشجویان ایرانی نیستند که وقتی به کشورهای دیگر می روند، در مهمترین صنایع آنها تولید دانش و خلاقیت می کنند و ما در واقع وارد کننده محصولات دانش آموختگان هم وطن خود می شویم، پس اعتماد و باور به جامعه دانشگاهی کشور که تاکنون آنگونه که باید محقق نشده، می تواند زمینه ساز افزایش کیفیت کالا و تولیدات داخل کشور باشد.

یکی از ایرادات وارده بر دانشگاه های کشور در سال های اخیر تکیه بر علم تئوری بوده که در چندماه گذشته دو اقدام اساسی را برای رفع این ایراد انجام دادیم.

طرح مهارت آموزی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و الزام دانشگاه ها به اجرای این طرح با هدف پرورش روحیه کارآفرینی و همچنین آموزش سربازان طی خدمت نظام با همکاری دانشگاه های فنی حرفه ای و علمی کاربردی برای نیل به همین هدف که بتوانیم دانشجویان را به بازار کار نزدیک کنیم انجام گرفت.

دستگاه های دولتی و بخش خصوصی و صنعتی کشور باید به دانشگاه ها اعتماد کرده و برای افزایش اقبال مردم نسبت به کالای ایرانی کیفیت آنها را بالا ببرند و این امر مستلزم استفاده از دانش روز و توان متخصصان و دانشمندان ایرانی است و همان گونه که در دست آوردهای هسته ای با وجود تمام تحریم ها توانستیم در سایر عرصه ها نیز موفقیت دور از انتظار نیست.

بارها اعلام کرده ام که دستگاه ها و سازمان های مختلف کشور خود را بی نیاز از جامعه دانشگاهی ندانند و باور داشته باشند تنها راه افزایش کیفیت محصولات و رقابت پذیر کردن آنها در عرصه داخلی و بین المللی، همکاری و همراهی با جامعه عظیم دانشگاهی کشور است.

گام مهم دیگری که برای تحقق شعار سال لازم است برداشته شود اینکه بتوانیم خرید و استفاده از کالای ایرانی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

در این زمینه نیز مجموعه وزارت علوم و دانشگاه های کشور می توانند پیشقدم شده و زمینه فرهنگ پذیری چنین امری در سطح جامعه را فراهم کرده و در نشست های علمی، پایان نامه ها، سمینارها، کارگاه ها و با همراهی رسانه ها خصوصاً رسانه ملی تعصب کالای ملی را در مردم بالا ببرند.

امید است تا با تلاش جمعی به روزی برسیم که نه تنها مردم ایران با افتخار کالای ایرانی مصرف کنند بلکه کالای ایرانی زینت بخش ویترین بازار کشورهای خارجی باشد.»