جمعه 10 فروردین 1403

کاهش ۱۰ درصدی ازدواج در آذربایجان شرقی

معاون فناوری اطلاعات و آمار اداره کل ثبت احوال استان خبر داد: کاهش ۱۰ درصدی ازدواج در آذربایجان شرقی

کاهش ۱۰ درصدی ازدواج در آذربایجان شرقی

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که طی نه ماهه سال جاری ۲۰۵۴۵ ازدواج در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش داشته است، گفت: طی همین مدت، ۷۴۸۲ مورد طلاق نیز ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش هشت درصدی داشته است‌.

سعید همتی، سه شنبه 9 اسفندماه، در نشست خبری هفته جوان، با ابراز نگرانی از حرکت هرم سنی جمعیت به سمت کهنسالی، گفت: متاسفانه این موضوع زنگ خطری بوده و باید تمهیدات سیاست‌هایی برای کاهش اثرات این موضوع اندیشیده شود که افزایش ازدواج و فرزندآوری از جمله آن است.

وی با بیان این‌که آمارهای جمعیتی دقیق در سرشماری‌ها دریافت می‌شود و مابقی آمارها که در سنوات بعدی محاسبه می‌شود، دقیق نیست، اظهار کرد: طبق سرشماری سال ۹۵ استان ما در رتبه ششم پیرترین استان کشور قرار داشت.

وی با بیان این‌که جمعیت در بازه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال تحت عنوان جمعیت فعال نامیده می‌شود، گفت: طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۷۰ درصد جمعیت استان فعال بود و در حال حاضر نیز فعال‌ترین جمعیت را داریم، اما درصد پیری جمعیت در استان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است.

همتی، با بیان این‌که طی نه ماهه سال جاری ۲۰ هزار و ۵۴۵ ازدواج در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش داشته است، افزود: طی همین مدت، ۷ هزار و ۴۸۲ مورد طلاق نیز ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش هشت درصدی داشته است‌.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال استان با تاکید بر این‌که میانگین سن ازدواج طی ۹ ماهه سال‌جاری در استان ۳۰.۶ سال برای مردان و ۲۴.۸ سال برای بانوان بوده است، ادامه داد: میانگین سن ازدواج در شهرستان تبریز نیز ۳۱.۲ سال برای مردان و ۲۶.۱ سال برای بانوان بوده است.

وی با تاکید بر این‌که میانگین سن طلاق در استان ۳۸ سال برای آقایان و ۳۲ سال برای بانوان بوده است، افزود: ۹.۴درصد طلاق‌های ۹ ماهه سال‌جاری مربوط به ازدواج‌های کمتر از یک سال بوده و در مجموع حدود ۴۰درصد نیز مربوط به ازدواج‌های زیر پنج سال است؛ چهار درصد طلاق‌ها نیز مربوط به زوج‌هایی با بیش از ۲۹ سال زندگی مشترک بوده است.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال آذربایجان‌شرقی با اشاره به نرخ فرزنداوری نیز گفت: نرخ باروری استان در ۱۴۰۰ برابر با ۱.۵ فرزند به ازای هر مادر بوده است.

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

62281702 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

دستاوردهای سفر اول رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − هشت =