جمعه 10 فروردین 1403

موسوی: شرط واردات خودروی خارجی صرفا مشوقی برای صادرکنندگان قطعات است

موسوی: شرط واردات خودروی خارجی صرفا مشوقی برای صادرکنندگان قطعات است

به گزارش اخبار بناب به نقل از ایسنا/ یک عضو کمیسیون صنایع مجلس ضمن اظهار مخالفتش با مصوبه اخیر مجلس مبنی بر واردات مشروط خودروی خارجی گفت: این مصوبه خلاف اقتصاد مقاومتی و انقلابی گری است. هرچند که شرط صادرات خودرو و نداشتن تعهد ارزی صرفا تشویقی برای سازندگان قطعات است، به نظرم نباید بازارمان را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم.

سیدعلی موسوی در گفت و گو با ایسنا، در مورد مصوبه اخیر مجلس مبنی بر واردات مشروط خودروی خارجی گفت: بنده به این مصوبه خوش بین نبوده و نیستم چرا که اساسا واردات کمر تولید را می شکند. فرمایشاتی از سوی حضرت آقا در مخالفت با واردات نیز وجود دارد که همین فرمایشات یکی از علتهای بود که شورای نگهبان مصوبه مجلس دهم مبنی بر واردات خودروی خارجی قبول نکرد و آن را به مجلس برگرداند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به ضرورت افزایش ارتقای کیفیت خودروی داخلی اشاره کرد و گفت: افزایش واردات خودرو مسکنی موقتی برای تولید کشور است. ما باید مشکلات کشور را ریشه ای حل کنیم؛ حل ریشه ای مشکل خودرو در کشور ما از بین بردن مافیا، رانت و افزایش کیفیت خودروی ایرانی است‌. وی افزود: ما در زمینه علم و فناوری چیزی کم نداریم در زمینه نانو در جهان چهارم هستیم همچنین در زمینه هسته ای موفق هستیم. اما گاهی اوقات بجای استفاده از هوش و اینکه داخل کشور تقویت کنیم به سمت واردات کالاهای خارجی می رویم.

نماینده مردم ملکان در مجلس با بیان اینکه افزایش واردات خودروهای خارجی خلاف اقتصاد مقاومتی است گفت: خودرو در کشور ما بدل به کالای سرمایه ای شده است و با کم و زیاد شدن قیمت ارز قیمت خودرو کاهش و افزایش می یابد. در کشور ما بازار هرز شرطی شده است مثلا فرض کنید اگر دو سال پیش یک خودروی خارجی با دلار پایین تر وارد می کردیم امروز قیمت آن خودرو به اندازه دلار وارد شده نبود بلکه افزایش پیدا می کرد. ما نباید می گذاشتیم اقتصاد ما شرطی شود این وضعیت باعث تاسف است. موسوی با بیان این مطلب که افزایش واردات خودرو راهکار مناسبی برای سلماندهی بازار خودرو نیست گفت: تا زمانی که مشکل دلار، نوسانات ارزی و داخلی سازی حل نکرده ایم وضعیت حل نخواهد شد.

وی درخصوص این شرط مجلس مبنی بر عدم نداشتن تعهد ارزی برای واردات خودرو گفت: دوستان ما در کمیسیون می خواستند یک مورد تشویقی برای صادرکنندگان قطعات خودرو ایجاد کند و ضمن استفاده نکردن از خزانه ارزی دولت برای واردات خودرو بخش ساخت و صادرات قطعات را ارتقا دهند. دوستان ما در کمیسیون می خواستند در توهم خود اینگونه صادرات را تشویق کنند که البته اقدام مثبتی است اما به طور کلی معتقدم واردات کمر تولید داخلی را می شکند. پرسش اینجاست چرا باید در این وضعیت پیچده اقتصادی بازارمان را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم؟ خودروسازانی که امروز می خواهیم خودروهایشان را وارد کنیم همان کسانی هستند که سالها پیش به ایران آمدند اما در نهایت ما را تحریم کردند و همه تجهیزاتشان را از کشور ما بردند.

وی در پایان در خصوص این اظهارنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم مبنی بر اینکه برنامه ای برای واردات خودرو ندارد تاکید کرد: ما در جنگ اقتصادی هستیم و مصوبه اخیر مجلس خلاف انقلابی گری و اقتصاد مقاومتی بود و بنده هم با اظهار وزیر صمت موافقم و بعید می دانم توانایی انجام این کار وجود داشته باشد همچنین بعید می دانم شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند البته طبق قانون اگر مجلس اصرار کند مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت.

http://www.akhbarbonab.ir/?p=3107(در یک برگهٔ جدید باز می‌شود)

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

photo ۲۰۲۴ ۰۳ ۱۵ ۲۰ ۵۷ ۱۹ - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

تغییر مدیریت در شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب

طی حکمی از طرف دانشگاه علوم پزشکی تبریز با رفتن دکتر وحیدرضایی و آمدن دکتر اصغر باقری تغییر مدیریت در رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب انجام گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 9 =