سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

شمارش معکوس رسیدن آب گرمی‌چای به میانه/ ابتکاری از آذربایجان شرقی که طرح ملی شد

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از رسیدن آب به شهرستان میانه طی روزهای آتی خبر داد.

شمارش معکوس رسیدن آب گرمی‌چای به میانه/ ابتکاری از آذربایجان شرقی که طرح ملی شد

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ یوسف غفارزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای در سال جاری، اظهار کرد: در جریان سفر ریاست جمهوری به استان در سال گذشته، وزیر نیرو به شهرستان میانه سفر کرد چرا که پروژه‌های نیمه تمام آبی بسیاری از جمله سد شهریار آیدوغموش و گرمی چای در این شهرستان وجود داشت که وزیر در این سفر قول داد تا پایان سال و یا اوایل سال بعدی، آب میانه از طریق سد گرمی چای تامین شود.

وی افزود: حدود هشت ماه از آن زمان می‌گذرد، اعتبارات مربوطه در این مدت تزریق و کارهای عملیاتی نیز به صورت شبانه روزی انجام شد. اکنون قسمتی از سد که می‌تواند آب میانه را تامین کند، آبگیری شده و تصفیه خانه نیز با طول ۴۳ کیلومتر تا میانه به اتمام رسیده و الان در مرحله تست و راه اندازی قرار دارد.

وی ادامه داد: طی روزهای آینده حداقل ۵۰ درصد از آب شرب میانه را از طریق سد گرمی چای تامین کنیم و سال بعدی نیز این رقم به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

غفارزاده گفت: سدگرمی چای تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد اما حین اجرای این طرح، قسمتی که می‌توان آبگیری کرد را با احداث خط انتقال به میانه، آبگیری می‌کنیم. 

بهره برداری از مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی رینک تبریز در ۳ ماه آینده

وی با بیان این‌که آبگیری سد قیزقلعه در خداآفرین در دستورکار قرار دارد، افزود: مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی رینک تبریز نیز جزو برنامه‌های امسال آب منطقه‌ای است که پس از کارهای تکمیلی طی سه ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی از احداث ۵۰۰۰ هکتار از شبکه‌های پایاب در سالجاری خبر داد و اظهار کرد: تمامی کارهای تامین آب ۲۰۰۰ هکتار از اراضی شهرستان جلفا انجام گرفته اما برق برای اجرای این طرح وجود ندارد و ایستگاه پمپاژ نمی‌تواند کار کند که تا پایان شهریور ماه برنامه داریم تا با تامین برق موردنیاز این ۲۰۰۰ هکتار نیز وارد مدار شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اظهار کرد: تعداد ۹ پروژه بزرگ نیمه تمام برای سال ۱۴۰۲ برنامه ریزی شده که به همراه ۱۴ پروژه سال ۱۴۰۱، بهره برداری از تعداد اندکی مثل پروژه سد شهریار و سد شهید مدنی برای سال ۱۴۰۳ می‌ماند.

غفارزاده در خصوص تامین آب شرب تبریز تا زمان اجرای رینک شهر، اظهار کرد: مقرر شده تا شرکت آب و فاضلاب، لوله‌های آب داخل شهر را به گونه‌ای تغییر دهد که لوله‌های مربوط به منبع زرینه رود به مخزن سد نهند وصل شود تا بتوان آب تمامی شهر را در صورت کاهش سطح مخزن تامین کرد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که سد نهند(تامین کننده ۱۵ درصد از آب شرب تبریز) امسال کاهش ۶۲ درصدی داشته است، اهمیت اجرای این پروژه بیش از پیش دیده می‌شود که بر این اساس این پروژه طی دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

ابتکاری از آذربایجان شرقی که طرح ملی شد

وی در ادامه در خصوص طرح اتمام شبکه‌های پایاب با مشارکت بخش خصوصی که ابتکاری از استان ما بوده است، تشریح کرد: سدهای بسیاری در سراسر کشور وجود دارد اما عملکرد اصلی این سدها زمانی مشخص می‌شود که شبکه‌های پایاب آن‌ها برای استفاده در مزارع احداث شود. متاسفانه احداث شبکه‌های پایاب، اعتبار بالایی می‌طلبد و دولت نیز پولی برای این امر ندارد لذا بسیاری از سدها از جمله شش سد در استان ما و بالای ۸۰ سد در کشور شبکه پایاب ندارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: استارت رفع این مشکل از درخواست یک سرمایه گذار برای احداث شبکه پایاب در استان رقم خورد. این فرد می‌خواست تا با هزینه شخصی(۲۰۰ میلیون تومان برای هر هکتار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ۱۰۰۰ هکتار) ایستگاه پمپاژ، خط انتقال، برق و سایر موارد را تامین کرده و آب را به منطقه بیاورد به این شرط که کشاورزان منطقه، زمین‌های خود را برای مدت مثلا پنج یا چهار سال در اختیار این سرمایه گذار قرار دهند و درآمد زراعت این منطقه برای سرمایه گذار باشد و پس از پنج سال، کل تاسیسات را تحویل کشاورزان دهد.

وی افزود: بر این اساس، چندین کشاورز بعد از پنج سال، زمین آبی خود را تحویل خواهند گرفت اما در ابتدا مطمئن نبودیم که کشاورزان از این طرح استقبال کنند. با فرض این‌که هر هکتار برای یک کشاورز باشد راضی کردن تعداد ۱۰۰۰ کشاورز کار بسیار سختی بود ولی این سرمایه گذار شخصا به منطقه رفته و از تمامی کشاورزان امضا گرفته بود و تمامی کشاورزان از اجرای این طرح راضی بودند.

وی گفت: با امضای قراردادهای مربوطه، وظیفه کشاورز، سرمایه گذار و شرکت آب منطقه‌ای هم مشخص شد. وظیفه آب منطقه‌ای، نظارت بر کار سرمایه گذار بوده تا تجهیزات خریداری شده برای احداث شبکه پایاب، دارای کیفیت بالایی باشد.

غفارزاده خاطرنشان کرد: ۱۰۰۰ هکتار از شبکه پایاب آیدوغموش بدون ریالی اعتبار از سوی دولت و تنها با هزینه سرمایه گذار در اردیبهشت ماه به بهره برداری می‌رسد. ۲۰۰۰ هکتار دیگر نیز در شبکه سهند در حال اجرا است.

وی افزود: وزیر نیرو پس از اطلاع از این طرح، گفت که کار بسیار خاصی است و برای این امر یک کارگروه ملی تشکیل داد و در گردهمایی اخیر مدیران عامل آب منطقه‌ای، آب فاضلاب و توزیع برق کشور از پیاده سازی طرح احداث شبکه پایاب با مشارکت بخش خصوصی در کشور خبر داد.

وی در ادامه در خصوص کیفیت آب‌های شهر تبریز، افزود: به دلیل تامین آب از منابع مختلف، ممکن است طعم آب در برخی نقاط تبریز متفاوت باشد. برای مناسب کردن طعم و بوی آب، کارهای اساسی انجام گرفته و بر اساس مطالعات کارشناسی از کربن فعال استفاده می‌شود اما برای رفع کامل طعم و بوی متفاوت آب، سیستم اوزون زنی را پیشنهاد کردیم و این طرح اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.

غفارزاده افزود: اجرای این پروژه هزینه ۲۵۰ میلیارد تومان می‌طلبد. این پروژه را با وزیر نیرو نیز مطرح کردیم که دستور دادند تا منابع لازم سریعا تامین اعتبار شود.

وی در پایان در خصوص اهمیت موضوع مدیریت مصرف آب در کشور، اظهار کرد: میانگین مصرف آب در کشورهای اروپایی ۱۵۰ لیتر در شبانه روز و در ایران ۲۷۰ الی ۲۸۰ یعنی دو برابر کشورهای اروپایی است این در حالی است که این کشورها بارشی در حد بارش‌های شمال ایران دارند. بنا بر این در راستای بهبود موضوع مدیریت مصرف آب بایستی یک فرهنگسازی اساسی انجام بگیرد.

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

62281702 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

دستاوردهای سفر اول رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =