جمعه 10 فروردین 1403

سنندج چه خبر است؟واکنش استاندار به خبر ورورد هواپیمای جنگی با مهمات به سنندج | ماجرای تجهیز خودروها به کوکتل مولوتوف و گالن‌ بنزین | بیایید و ببینید اینجا چه خبر است

اسماعیل زارعی کوشا می گوید: آنقدر فضایی که در رسانه‌های مجازی از سنندج ترسیم شده غیر واقعی است، مانند تفاوت شب و روز است. حتی اگر رسانه‌ها دراین باره تردید دارند می‌توانند بیاییند و خود وضعیت کردستان به ویژه سنندج را رصد کنند.

استاندار کردستان

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از همشهری؛ در وقایعی که شنبه و یکشنبه هفته اخیر در کردستان به‌ ویژه در سنندج به وقوع پیوست شایعات عجیبی درباره حضور تانک و هواپیمای جنگنده در سنندج جو روانی زیادی به وجود آورد. تا آنجا که مردم در جای جای میهن اسلامی نگران مردم سنندج شدند. اما واقعیت چسیت؟ همان است که رسانه های بیگانه می گویند؟ یا …

اسماعیل زارعی کوشا در گفتگو با همشهری آنلاین می‌گوید فضایی که در رسانه‌های مجازی از سنندج ترسیم شده آنقدر غیر واقعی است که مانند تفاوت شب و روز است. حتی اگر رسانه‌ها دراین باره تردید دارند می‌توانند بیاییند و خود وضعیت کردستان به ویژه سنندج را رصد کنند.

وی تاکید می کند: البته ما در شنبه و یکشنبه گذشته شاهد اغتشاشاتی بودیم، اما بیشتر افراد مسلح از وابستگان گروهک‌های تروریستی کومله بودند که در خیابان‌ها حضور پیدا کردند و بسیاری از آنها دستگیر شدند. بسیاری از این دستگیر شدگان سوابق شرارت و گروهکی داشتند. این تجمع‌ها دیگر مردمی نبود. ما بیش از دو هفته است که تجمع‌های مردمی در استان نداریم و شرایط عادی است.

در ادامه گفت‌وگوی همشهری آنلاین با اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان را بخوانید.

آقای زارعی کوشا از سنندج چه خبر؟ آیا آنچه که در مورد سنندج گفته می شود درست است یا خیر؟

فضایی که در رسانه‌های مجازی از سنندج ترسیم شده آنقدر غیر واقعی است که مانند تفاوت شب و روز است. حتی اگر رسانه‌ها دراین باره تردید دارند می‌توانند بیاییند و خود وضعیت کردستان به ویژه سنندج را رصد کنند. ما حداقل در طول ۳ شب گذشته هیچ تجمعی در استان کردستان نداشته‌ایم. نه فقط در سنندج بلکه در هیچ یک از شهرهای دیگر هم تجمعی نداشتیم. فضایی که در موردش گفته‌اند توپ و تانک به وسط شهر آمده کاملا غیر واقعی است. شرایط عادی است و  بازار فعالیت خود را ادامه می‌دهد، مردم در تردد هستند و هیچ مسئله‌ای نداشتیم.

البته ما در شنبه و یکشنبه گذشته اغتشاشاتی را شاهد بودیم اما بیشتر افراد مسلح از وابستگان گروهک‌های تروریستی کومله بودند که در خیابان‌ها حضور پیدا کردند و بسیاری از آنها دستگیر شدند. بسیاری از این دستگیر شدگان سوابق شرارت و گروهکی داشتند. این تجمع‌ها دیگر مردمی نبود. ما بیش از دو هفته است که تجمع‌های مردمی در استان نداریم.

پس اینکه گفته‌ شده تانک یا هواپیمای جنگی و مهمات وارد کردستان شده است و …

 چنین شایعه‌هایی صحت ندارد! بله حتی گفته شده هواپیمایی در فرودگاه نشسته و مهمات آورده است! اینها همه توهمات خیلی خنده‌داری است که صحت ندارد.

 در گفتگوی قبلی که با شما داشتیم تاکید کردید که دستور داده‌اید تا با خویشتنداری با معترضان برخورد شود آیا همچنان موضع شما همین است؟

در مناطقی که تجمعات مردمی بود، بیش از ۱۴۰ تا  ۱۵۰ نفر از نیروهای  انتظامی و بسیج، با پرتاب سنگ مصدوم شدند اما  هیچ اقدام و عکس‌العملی انجام ندادند. اما در شنبه و یکشنبه تحرکات در سنندج دیگر مردمی نبود و افراد مسلح به دنبال  سوءاستفاده از این فضا بودند. با این وجود دوستان ما کاملا خویشتن‌داری کردند.

البته آنجایی که  احساس شد این فضا به سوی تخریب اموال عمومی و تخریب برخی از انبارهای کالاهای مردم کشیده شده، نیروهای ما برای جلوگیری از این اقدامات وارد صحنه عمل شدند. در همین فضا ۷،۸ نیروی بسیجی و سپاهی با تیر جنگی مجروح شدند، که یک شهید هم دادیم.

تخریب و خسارت ها در چه حد بوده است؟

استان کردستان علیرغم همه فضاسازی‌ها، کمترین میزان تخریب را داشته است. تقریبا می‌توان گفت که هیچ جایی تخریب اساسی نداشته و تنها در حد شکستن شیشه بانک‌ها بوده است یا اینکه در اوج تحرک افراد وابسته به گروهک‌ها مثلا دوربین پایش ترافیکی و چراغ راهنمایی رانندگی شکسته شده است. بیش  از این خوشبختانه آسیب نداشته‌ایم.

حتی دشمن سعی کرد تا با استفاده از این فضا به کشته‌سازی گسترده‌ای دست بزند، اما مانع شدیم البته متاسفانه چند نفری کشته شدند اما نسبت به حجم اطلاع رسانی و تبلیغاتی که انجام می‌شود خوشبختانه در استان کردستان به اموال عمومی و اشخاص آسیب جدی وارد نشده است.

آماری از کشته شدگان و دستگیر شدگان دارید؟ 

دو شهید از بسیج و سپاه داشتیم. آمار کشته شدگان هم محدود بود. تقریبا ۵ نفر از ابتدای آغاز تجمعات و اغتشاشات از نزدیک مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفتند. بر اساس گزارش کارشناس رسمی پزشکی قانونی مشخص شد که با سلاح‌های جنگی و سلاح‌های رسمی گروهکهای رسمی تروریستی در این اتفاقات تلخ استفاده شده است.

 دستگیری‌ها گسترده بوده است. بسیاری دستگیرشدگان دور نخست تجمعات که در محل تجمعات حضور داشتند، بعد از اینکه روشن شد سوابقی ندارند و تحت تاثیر احساسات و تبلیغات رسانه‌ای در خیابان حضور پیدا کرده‌اند، با تعهد آزاد شده‌اند. اما افرادی که سابقه گروهکی داشته‌اند و از آنها سلاح کشف شده، در اختیار قوه قضائیه قرار دارند.

حتی در همین شنبه و یکشنبه گذشته خودروها را به کوکتل مولوتوف و گالن‌های بنزین برای ایجاد آتش‌سوزی گسترده تجهیز کرده بودند. اما با  توجه به کارهای اطلاعاتی که صورت گرفته بود، همگی کشف و ضبط شدند.  طبعیتا افرادی که به این موضوعات وابسته بودند بازداشت شدند و برای طی روال قانونی همچنان در اختیار قوه قضائیه هستند.

 هدف از حضور آقای وزیر کشور در کردستان چه بوده است؟ آیا این سفر مرتبط با تجمعات و اغتشاشات کردستان به ویژه سنندج بوده است؟

خیر! آقای وزیر برای حضور در یک همایش به مناسبت هفته وحدت به استان آمدند. از نخبگان علمی و روحانیون اهل تسنع و تشیع و آقای وزیر به عنوان مهمان ویژه دعوت کرده بودیم. ضمن اینکه یک  پروژه انتقال آب در سنندج داریم که آقای وزیر از آن بازدید کردند و یک سفر کاملا کاری بود.

آقای وزیر توصیه‌ای در رابطه با نا آرامی ها نداشتند؟

ما گزارش‌های خود را به  ایشان مرتب منتقل می‌کنیم. در این سفر نیز اعضای شورای تامین گزارشهای خود را ارائه کردند و ارزیابی ایشان از عملکرد ما بسیار مثبت بوده است. آقای وزیر به دو  نکته مهم اشاره کردند یکی اینکه کارهای اساسی استان معطل نماند و این فضا تاثیر منفی در خدمت‌رسانی ایجاد نکند. نکته دوم هم آمادگی نیروها برای اینکه  امنیت مردم حفظ شد. به ویژه در کردستان که ما بعد از آسیب جدی که سپاه در اقلیم کردستان و گروهکهای تروریستی وارد کرد، ممکن است که دنبال به نوعی انتقام جویی باشند، خواستند که ما مانع اقدامات آنها شویم تا نتوانند به مردم آسیبی بزنند.

اظهارات مهم وزیر کشور درباره ناآرامی‌ها در سنندج و چند شهر کردستان | نیروهای امنیتی آشوبگران را سرجای خود می نشانند | مردم خیالشان راحت باشد

درخواست شما از معترضان چیست؟

ما کاملا بین افرادی که اعتراض، ابهام و نقد دارند و  آن کسانی که دنبال سوءاستفاده  و کارشکنی از این فضا هستند، تفکیک قائلیم. ما در استان کردستان معروف هستیم به اینکه مرتب بین مردمیم. یعنی حرف مردم را می‌شنویم و دیدگاه مردم برای ما اهمیت دارد. انتقاد و اعتراض حق مردم است. قطعا اگر در عملکرد بنده نقصی وجود داشته باشد، مردم حق دارند، دیدگاه خود را ارائه و انتقاد کنند. اما این فرق دارد با این که کسی امنیت مردم را به خطر بیاندازد، به مردم آسیب بزند، کشته‌سازی کند، فضای استان را به سوی فضای امنیتی ببرد، مهمترین مسئله برای پیشرفت امنیت است.

خواهش من از افرادی که به هر موضوعی انتقاد دارند، این است که خواسته‌های به حق آنها ابزار دشمنان قرار نگیرد.همانطور که حضرت آقا فرمودند، دشمن از مرگ خانم مهسا امینی به هیچ‌وجه ناراحت نیست؛ بلکه خوشحال است که بهانه‌ای در دست دارد و حتی حاضر است که ده‌ها و صدها نفر در این تجمعات  کشته شوند. این موج برای آنها خوشحالی کاذب ایجاد می‌کند. باید مقاومت کنیم که در این  فضایی که دشمن به دنبال کشته‌سازی است، حضور عزیزان باعث مخاطره جدی نشود.

در عین حال ما به روسای دانشگاه تاکید کردیم که تریبون‌های آزاد و کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار کرده و با عزیزان صحبت کنند. مدیران در بین مردم حضور پیدا کنند. به مردم و دانشجوها توضیح داده شود و حرفهایشان شنیده شود و برای آنها اهمیت جدی قائل شود.

دستور مهم شورای تامین کردستان | جزئیات جدید مرگ ۳ نفر در تجمعات کردستان؛ کبد یک معترض متلاشی شد | برخورد جدی با افراد مسلح؛ تاکید پدر مهسا امینی

کد خبر 711891

منبع: همشهری آنلاین

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

index - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

تکذیب شایعه مسمومیت دانش آموزان در یزد

یزد -اداره کل آموزش و پروش یزد شایعه مسمومیت دانش آموزان یزدی را تکذیب کرد. …

یک نظر

  1. I blog quite often and I really appreciate your content.
    The article has really peaked my interest.
    I will bookmark your website and keep checking for new details about once a week.
    I subscribed to your RSS feed too.

    My homepage; опрессовка системы отопления зданий

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + دوازده =