پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

رهبری؛ ایستاده بدون عصا در مقابل شایعات/وقتی نیویورک‌تایمز اعتبارش را قمار کرد

حضور رهبر انقلاب اسلامی در مراسم عزاداری هیئت‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی، به شایعات مطرح شده درباره سلامتی آیت‌الله خامنه‌ای پایان داد. شایعاتی که هر از چندگاهی در فضای مجازی منتشر می‌شود و این بار از گزارش روزنامه نیویورک تایمز هم سر درآورده است!

رهبری؛ ایستاده بدون عصا در مقابل شایعات

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا، جمعه ۲۵ شهریوربود که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با استناد به چهار منبع، ادعاهایی را درباره وضعیت سلامتی رهبر انقلاب منتشر کرد. در گزارش این روزنامه آمریکایی که به قلم خبرنگار ایرانی این رسانه نوشته شده، ادعا شده بود: «[آیت‌الله] خامنه‌ای هفته گذشته به دل درد شدید و تب بالا دچار شد و پس از آن در کلینیک بیت خود برای رفع انسداد روده تحت عمل جراحی قرار گرفت.»

بر اساس این گزارش، نیویورک تایمز بنا بر ادعای منبع آگاه خود مدعی شده بود که «حال [آیت‌الله] خامنه‌ای هفته گذشته بحرانی بود، اما اکنون حالش رو به بهبودی است و تیمی از پزشکان به صورت ۲۴ ساعته از او در بستر مراقبت می‌کنند.»

این گزارش همچنین به نقل از منابع آگاه خود ادعا کرده بود: «پزشکان رهبر جمهوری اسلامی از ضعف شدید [آیت‌الله] خامنه‌ای و اینکه توان نشستن ندارد، نگران هستند.»

شایعات درباره سلامت رهبر انقلاب در میانه شهریور و پس از آن که دهمین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۱۵ و ۱۶ شهریور برگزار شد و اعضای این مجلس طبق رویه هر سال در پایان اجلاسیه با رهبری دیدار نکردند، از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران و برخی حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی داغ شد.

در این میان برخی از رسانه‌های داخلی و فعالان سیاسی و اجتماعی انتظار داشتند که از سوی دفتر رهبر انقلاب درباره این موضوع اطلاع‌رسانی شود اما مشی دفتر رهبری در این سال‌ها نشان داده که قرار نیست به هر شایعه‌ای به صورت مستقیم واکنش نشان داده شود چرا که در این صورت بازی جدیدی آغاز می‌شود و هر روز با طرح شایعه‌ای از سوی رسانه‌های آن سوی آب‌ها، باید نسبت به آن‌ها واکنش نشان داده شود.

به نظر می‌رسد که خبرنگار ایرانی نیویورک تایمز که اتفاقا از رسانه‌های معتبر دنیا به حساب می‌آید، به دنبال همین شایعات به سراغ تهیه گزارش درباره سلامت رهبر انقلاب اسلامی رفته است اما شاید بهتر بود به جای اطمینان به منابعی که حالا مشخص شده چندان هم آگاه نیستند، به اخبار مرتبط با رهبری در همان بازه زمانی که این گزارش به آن اشاره کرده (یعنی هفته گذشته) دقت می‌کرد تا کذب بودن ادعاهای منابع آگاهش برایش روشن شود.

هفته گذشته و دقیقا همان زمانی که طبق ادعای نیویورک تایمز، “رهبر انقلاب تحت عمل جراحی قرار گرفته”، حضرت ایت‌الله خامنه‌ای در ۲۰ شهریور با جمعی از ورزشکاران و دست‌اندرکاران ستاد کنگره ملی شهدای ورزش کشور دیدار کردند. در این دیدار وزیر ورزش و جمعی از مدیران ورزشی کشور، برخی از قهرمانان جهانی و المپیک و پیشکسوتان ورزش و همچنین خانواده شهدای مدافع حرم حضور داشتند و وزیر ورزش در خصوص کنگره شهدای ورزشکار به ارائه گزارش پرداخت.

 کنگره ملی شهدای ورزش کشور قرار است در مهر برگزار شود و معمولا روال این گونه است که دیدارهای اعضای چنین کنگره‌هایی پیش از برگزاری با رهبری صورت می‌گیرد و خبر این دیدار و پیام رهبری در روز برگزاری کنگره منتشر می‌شود به همین دلیل درباره این دیدار خبری رسمی از سوی دفتر و سایت رهبری منتشر نشد.

اما از طرفی برخی از چهره‌های ورزشی حاضر در این جلسه بر خلاف روال معمول، روایت‌های خود را از این دیدار منتشر کردند. به طور مثال جواد فروغی، قهرمان المپیک یکی از حاضرین در مراسم درباره این دیدار گفت: «در دیدار اعضای ستاد کنگره ملی شهدای ورزش کشور با مقام معظم رهبری افتخار کردم به ورزشکار بودنم چرا که ۵۱۳۵ شهید از این جامعه پرافتخار تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است.»

الهام حسینی، نخستین مدال‌آور وزنه‌برداری ایران و نیما نکیسا پیشکسوت فوتبال، از دیگر حاضران در این جلسه بودند که روایات خود را از آن منتشر کردند.

از سوی دیگر در همان بازه زمانی مورد ادعای گزارش نیویورک تایمز، رهبر انقلاب در ۲۱ شهریور در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی برنامه هفتم را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت تعیین شده است، به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند.

با وجود این شواهد، باز هم خبرنگار نیویورک تایمز به منابع آگاه خود اعتماد کرد و روز جمعه ۲۵ شهریور گزارش “وخامت حال جسمی رهبر جمهوری اسلامی” در این روزنامه منتشر شد. این در حالی بود که در همان روز جمعه، پیش‌خبر حضور رهبر انقلاب در مراسم عزاداری هیئت‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی در روز آینده منتشر شد.

در این میان عده‌ای از فعالان سیاسی و رسانه‌ای داخل و خارج کشور همچنان به گزارش نیویورک تایمز استناد کرده و درباره سلامتی رهبر انقلاب گمانه‌زنی‌هایی را مطرح می‌کردند که البته طبق رویه همیشگی، واکنش رسمی ازسوی دفتر رهبری نسبت به آن صورت نگرفت.

رهبری ایستاده بدون عصا در مقابل شایعات

اما سرانجام صبح شنبه ۲۶ شهریور خبر و تصاویر حضور رهبر انقلاب در مراسم عزاداری هیئت‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی در حسینیه امام خمینی (ره) منتشر شد. بر اساس تصاویر رهبر انقلاب برخلاف همیشه این بار از عصای معروف خود هم استفاده نکردند و سخنرانی خود در این جمع را به صورت ایستاده انجام دادند. این در حالی است که طبق ادعای نیویورک تایمز اگر رهبر انقلاب “هفته گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفته” و وضع جسمانی ایشان به گونه‌ای بوده که “توان نشستن نداشته” چگونه در این دیدار بدون عصا حاضر شده و به صورت ایستاده سخنرانی کرده‌اند؟

رهبری ایستاده بدون عصا در مقابل شایعات

از سوی دیگر ملاقات‌های روسای جمهور با رهبر انقلاب به صورت هفتگی صورت می‌گیرد و معمولا خبری درباره این ملاقات‌های خصوصی منتشر نمی‌شود اما این بار خبر دیدار سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از سفر به ازبکستان و پیش از عزیمت به نیویورک، منتشر شد. رهبر انقلاب در این دیدار با ابراز خرسندی از گزارش و مجموعه اقدامات صورت گرفته، برای رئیس جمهور در آستانه سفر به نیویورک آرزوی توفیق کردند و رئیسی هم گزارشی از ملاقات‌ها و توافق‌ها در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای و همچنین برنامه‌های پیش‌رو در سفر به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد.

رهبری ایستاده بدون عصا در مقابل شایعات

در همین زمینه محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران ادعای اخیر روزنامه نیویورک تایمز درباره وضعیت سلامت رهبر انقلاب را نمونه‌ای از عملکرد مغرضانه و وحشتناک رسانه‌های غربی درخصوص مسائل مرتبط با ایران توصیف کرد و صبح یک‌شنبه ۲۷ شهریور در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «ادعای نیویورک تایمز یک روز پیش از ایراد سخنرانی توسط آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شده است. آنها ادعا کردند که از چهار نفر مطلع با وضعیت سلامتی ایشان (رهبر انقلاب) اطلاعات کسب کرده‌اند. تصور کنید که نیویورک تایمز و سایر رسانه‌های غربی در مورد دیگر موضوعات مرتبط با ایران چقدر وحشتناک و مغرضانه عمل می‌کنند.»

به نظر می‌رسد روزنامه نیویورک تایمز و خبرنگار ایرانی آن، تحت تاثیر شایعات و بدون راستی‌آزمایی اظهارات منابع آگاه خود و بدون بررسی روند اتفاقات در روزهای گذشته، بازی خورده و بر اساس آن ضرب‌المثل معروف، “کوهشان، موش زایید” و با گزارش اخیر خود باعث شدند اعتبار این رسانه دست کم در مورد اخبار مرتبط با داخل ایران و سطوح عالی نظام زیر سوال برود.

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

14020810000526 Test PhotoN - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

10مربی برتر ایرانی که امیدهای آینده را زنده کردند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به استفاده از توان داخلی به ویژه در استفاده از مربی ایرانی نقطه نظر خاصی دارند که نتایج حاصله در رده‌های پایه‌ای ورزش نیز نشان از ظرفیت و پتانسیل بالای کشور در این حوزه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =