جمعه 10 فروردین 1403

خشک شدن دریاچه ارومیه جان حدود ۱۰ میلیون نفر را تهدید می‌کند

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه اگر طوفان نمکی راه بیافتد، نه تنها آذربایجان شرقی، بلکه قسمت بزرگی از شمالغرب کشور باید تخلیه شود، گفت: خشکیدن دریاچه ارومیه زندگی بیش از ده میلیون نفر را تحت تاثیر مستقیم قرار می‌دهد.

خشک شدن دریاچه ارومیه جان حدود ۱۰ میلیون نفر را تهدید می‌کند

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، جمعه دوم دیماه، در دیدار با اعضای هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه، این دریاچه را قلب تپنده آذربایجان دانست و اظهار کرد: این قلب تپنده دارد از تپش می افتد و با خشکی فاصله ای ندارد.

وی با اشاره به درخواست خود از محضر رهبر انقلاب در زمینه احیای دریاچه ارومیه گفت: در دو سفر رئیس جمهور سابق و سفر اخیر ریاست جمهوری در مورد احیای دریاچه تذکرات جدی دادم و بارها در نمازجمعه بر احیای دریاچه تاکید کردیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با انتقاد از اینکه باید دست‌اندرکاران توضیح دهند که در ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت گذشته چه کارهایی با اعتبارات کلان انجام دادند و برای آینده چه کار باید بکنیم، تصریح کرد: من به نوعی سخنگوی مردم هستم و وضعیت فعلی دریاچه موجب نگرانی مردم شده است.

وی این تحقیق و تفحص را اقدامی مبارک و بجا دانست و ابراز کرد: نتایج تحقیق و تفحص می‌تواند اقدامات و اعتبارات هزینه شده را برای مردم شفاف سازی کند.

امام جمعه تبریز، با اشاره به اینکه چاه‌های غیرمجاز موجود در حوضه آبریز دریاچه در خشکی دریاچه موثر بوده است، گفت: مدیریت منابع و مصارف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان با افزایش بهره‌وری آب در کشاورزی و آبیاری نوین به این سمت حرکت کرد.

وی با گلایه از دولت خاطر نشان کرد: حدود سه ماه پیش در نمازجمعه در مورد دریاچه ارومیه تذکر دادم که حداقل وزیر نیرو به مردم اقدامات و واقعیات دریاچه ارومیه را بگویند که توجهی نشد، نه وزیر و نه از مدیران ارشد گزارشی ارائه نشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم افزود: اخیرا رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به استان آمدند و بازدید و توضیحاتی داشتند. مردم گلایه های خود را به ما می‌گویند و در فضای مجازی هم کامنت‌هایی که به دست ما می‌رسد حاکی از پیگیری جدی مردم در موضوع دریاچه ارومیه است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورانیز در این دیدار با ارائه گزارشی از بازدید های امرود از اقدامات احیای دریاچه در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی افزود: احداث ۳۶ کیلومتر تونل در عمق ۱۵۰ متری زمین، یک شاهکار مهندسی و علمی است که قابل تحسین است.

روح الله متفکرآزاد تصریح کرد: دولت مشکلات مالی و اقتصادی دارد ولی در حوزه دریاچه ارومیه به دلیل اهمیت، صددرصد اعتبارات را تخصیص داده است.

وی با بیان اینکه تا دهه فجر، فاز اول تونل انتقال کانی سیب به دریاچه با انتقال سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب افتتاح می‌شود، گفت: این یک قدم رو به جلو در احیا است ولی باید قدم‌های بعدی تا احیای کام محکم برداشته شود.

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»
عکس شهروندی/هدایت آبهای سطحی به سبک شهرداری بناب!

همچنین ببینید

62281702 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

دستاوردهای سفر اول رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − ده =