جمعه 31 فروردین 1403

جا به جایی سالانه ۲۴ میلیون تن بار از جاده‌های آذربایجان شرقی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی گفت: هر ساله نزدیک به ۲۴ میلیون تن بار در سطح استان توسط ۲۵ هزار دستگاه ناوگان سنگین و نیمه سنگین جا به جا می‌شود و حدود ۴۴ هزار نفر به عنوان راننده این ناوگان انجام وظیفه می‌کنند.

جا به جایی سالانه ۲۴ میلیون تن بار از جاده‌های آذربایجان شرقی

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ اورجعلی علیزاده در نشست خبری، با بیان این‌که اقتصاد کشور و مایحتاج مردم با حمل و نقل گره خورده است، افزود: بیشترین سهم جا به جایی مسافر و کالا در سطح استان از طریق حمل و نقل جاده‌ای بوده و بیش از ۹۰ درصد جا به جایی کشور و استان از طریق ناوگان عمومی جاده‌ای انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که گندم، شکر و نهاده‌های دامی از جمله کالاهای استراتژیک کشور هستند که توسط ناوگان عمومی جاده‌ای استان حمل می‌شوند، گفت: سالانه به طور متوسط بالای سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر از ترمینال‌های استان به نقاط مختلف کشور با اتوبوس مسافرت می‌کنند. 

علیزاده با اشاره به وجود ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در استان، اظهار کرد: در اربعین امسال نزدیک به ۶۰ هزار زائر استان به مرز مهران جا به جا شده‌اند و نزدیک به ۶۰۰۰ زائر نیز در ۲۸ صفر امسال از طریق اتوبوس به شهر مقدس مشهد سفر کردند. 

وی با بیان این‌که اولین عامل توسعه هر منطقه و شهر جاده است، افزود: ۱۴ هزار کیلومتر طول شبکه راه‌های استان است که نزدیک به ۴۰۰۰ کیلومتر آن راه‌های شریانی اصلی و فرعی است و بزرگترین کریدور استان هم کریدور بازرگان تا تبریز، زنجان و مرکز کشور است.

وی با اشاره به وجود ۱۴ هزار کیلومتر مرز آذربایجان شرقی با سه کشور، افزود: نزدیک به ۷۰۰ هزار تن قیر به طول بیش از ۶۰۰ کیلومتر از شبکه راه‌های اصلی، فرعی و روستایی آسفالت ریزی شده است. نزدیک به ۴۴ نقطه پرحادثه از جمله در شهرستان‌های اهر، مراغه، میانه و مرند نیز شناسایی و رفع مشکل شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در خصوص راه‌های روستایی، گفت: نزدیک به ۳۲۵ کیلومتر از راه‌های روستایی استان امسال آسفالت ریزی شده و ۱۲۵ کیلومتر راه احداث شده است و ۶۰۰ کیلومتر پروژه نیز در دست احداث داریم. 

وی ادامه داد: احداث آسفالت در روستاهای بالای ۵۰ خانوار استان در آستانه اتمام است‌ اما در آسفالت ریزی روستاهای بین ۲۰ تا ۵۰ خانوار از تعهدات عقب هستیم‌. در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی راه‌های روستایی ابلاغ شده تا با این اعتبار عقب ماندگی‌های حوزه را جبران کنیم.

وی در خصوص راهداری زمستانی در استان، گفت: نزدیک به ۶۵۰ دستگاه برفروب از اول آذرماه سالجاری در ۷۲ راهدارخانه بین راهی استان با ۱۲۰۰ نفر پرسنل مستقر هستند. مقدار ۶۰ هزار تن نمک و شن در راهدارخانه‌ها دپو شده است. 

علیزاده در خصوص تصادفات جاده‌ای منجر به فوت نیز در آذربایجان شرقی گفت: امسال افزایش ۱۴ درصدی فوتی تصادفات را نسبت به سال گذشته در کشور داشتیم اما آمار فوتی‌ها در استان دو درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی در خصوص دو پایانه مرزی نوردوز و جلفا، گفت: از پایانه جلفا تعداد ۱۳۰ هزار و ۴۳۵ نفر مسافر تردد داشتند که حدود ۲۶۸ درصد افزایش را نسبت به هشت ماه نخست سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از۷۰ هزار دستگاه کامیون نیز از این مرز عبور کرده‌اند؛ هم‌چنین بیش از ۱۶۰ هزار نفر با ۱۱۲ درصد افزایش از مرز نوردوز تردد داشته‌اند و نزدیک به ۷۵ هزار دستگاه از این پایانه مرزی به کشورهای هدف رفته‌اند.

وی در خصوص هوشمندسازی مسیرهای استان، گفت: طی یک سال گذشته تعداد ۴۲ دستگاه سامانه دوربین‌های ثبت تخلفات اضافه شده که اکنون ۱۰۰ دستگاه سامانه در طول محورهای مواصلاتی استان فعال بوده و اغلب در ۶۸ گردنه مهم استان مستقر هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: امسال ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی مجموعه راهداری استان بوده که تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است و نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان نیز اعتبار استانی داریم.

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

62281702 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

دستاوردهای سفر اول رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 6 =