سه‌شنبه 29 اسفند 1402

جامعه‌ای که مردمی کتابخوان دارد از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌ماند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین عصر کتاب در تبریز گفت: جامعه‌ای که مردمی کتابخوان دارد از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌ماند و رفتارهای غیرمنطقی و مبتنی بر خشونت کمتر دراین جامعه دیده می‌شود.

جامعه‌ای که مردمی کتابخوان دارد از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌ماند

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب؛ سیدقاسم ناظمی در این آیین که همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و با حضور اصحاب فضل و فرهنگ در خانه فرهنگ تبریز برگزار شد با اشاره به اهمیت و جایگاه کتاب در زمانهای مختلف خاطرنشان کرد: کتاب با پشینه‌ای که در تاریخ بشری دارد همواره مفاهیم بلند و معانی و مضامین مختلف را از نسلی به نسل دیگر انتقال داده و این روند هنوز هم علیرغم تعدد و گسترش  رسانه‌های مختلف ادامه دارد.

وی افزود: با اینکه در دنیای کنونی رسانه‌ها نقش ویژه‌ای برای توسعه علم و فرهنگ ایفا می کنند اما هنوز نتوانسته‌اند جای رسانه شریف کتاب را بگیرند.

ناظمی، دست‌اندرکاران حوزه کتاب در تمام ابعاد را شایسته قدردانی و توجه بیش از پیش دانست و گفت:‌ رسالت مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی رسانه شریف کتاب این است که به قدر بضاعت و توان قدردان پدیدآورندگان کتاب باشد.

وی همچنین همزمانی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با سالگرد درگذشت بزرگان حوزه علم و عرفان و فقه تبریز، چون زنده یادان علامه طباطبایی و علامه جعفری را حائز اهمیت برشمرد و گفت: ما به واسطه نام و یاد این بزرگان و عالمان مجاهد می‌بایست در برگزاری آیین‌های ویژه هفته کتاب اهتمام بیشتری داشته باشیم و برای تبریز افتخار بزرگی است که هفته کتاب به نام و یاد علامه طباطبایی نامیده شده است.

وی در ادامه سخنان خود بر لزوم تلاش جمعی و همراهی مسئولین و اهالی فضل و فرهنگ و کتاب برای ارتقای سطح کیفی حوزه نشر و کتاب تاکید کرد و گفت: باید از فرصت‌هایی که در اختیار داریم برای تولید آثار فاخر و همچنین تعمیق ارتباط مردم با کتاب بکوشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کتاب سازی را یکی از آسیب‌های جدی حوزه چاپ و نشر عنوان کرد و گفت: باید با ایجاد زمینه برای کتاب سازی به جای تولید کتاب‌های فاخر و با کیفیت مقابله شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه نهاد فرهنگ در جامعه ما به جهت حاکمیتی و حمایتی نهادی نحیف است تصریح کرد: این تصور که در همه حوزه ها باید دولت حضور یابد تصور صحیحی نیست بلکه باید به فکر نهادهایی باشیم که یاریگر کتاب هستند و امیدواریم این برنامه که محملی برای قدر دانستن یاریگران کتاب در استان است در این راستا موثر باشد و هر روز شاهد افزوده شدن به تعداد کتاب یاران و یاریگران فرهنگ باشیم.

در این آیین از چند تن از کتاب‌یاران استان در حوزه‌های مختلف تجلیل و از کتاب مجموعه اسناد تاریخی ایران و روسیه در قفقاز تالیف دکتر محمدعلی پرغو رونمایی شد.

منبع/روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

62281702 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

دستاوردهای سفر اول رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =