جمعه 10 فروردین 1403

تحصیل ۱۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز/ افتتاح دانشکده «علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای»

رئیس دانشگاه تبریز از افتتاح دانشکده «علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای» در این دانشگاه خبر داد.

تحصیل ۱۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز/ افتتاح دانشکده «علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای»

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ صفر نصرالله زاده در نشست خبری، اظهار کرد: دانشگاه تبریز با دارا بودن ۲۴ هزار دانشجو و تعداد ۱۲۰ رشته کارشناسی، ۴۴۰ رشته کارشناسی ارشد و ۳۴۰ رشته دکتری یکی از دانشگاه‌های تاثیرگذار شمالغرب کشور و جهان بوده و در رتبه بندی شاخص‌های جهانی جایگاه خوبی دارد.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص چالش‌های دانشگاه تبریز در سال گذشته، افزود: یکی از چالش‌های اصلی دانشگاه هنگام تحویل گرفتن مدیریت آن، مسائل مالی و دیون مربوط به اساتید و کارکنان از بابت مطالبات با مبلغ قابل توجهی بود. این مبلغ که بیشتر از مبلغ اختصاصی سالانه دانشگاه برای بحث توسعه است با تلاش‌های انجام گرفته طی سال ۱۴۰۱ پرداخت شد و دانشگاه را سرپا نگه داشتیم. 

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه تبریز در سفر ریاست جمهوری

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان در سال گذشته، گفت: در این سفر نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان برای اتمام طرح‌های نیمه تمام و توسعه دانشگاه اختصاص یافت. بر این اساس طرح‌های دانشگاه فعال شده و بخشی از آن امسال به بهره برداری می‌رسد که شامل خوابگاه متاهلی با ۱۰۰ واحد در ایستگاه تحقیقاتی خلعت پوشان است.

نصرالله زاده با تاکید بر این‌که به دنبال ایجاد درآمد برای دانشگاه هستیم، ادامه داد: دانشگاه باید به لحاظ مالی روی پای خود بایستد وگرنه در حوزه توسعه‌ای عقب خواهد ماند. بر این اساس در سال گذشته بودجه تحقق یافته دانشگاه ۳۵ درصد و به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت اما کافی نیست و برنامه داریم که تا پایان برنامه پنج ساله دانشگاه این رقم به ۸۰ درصد برسد و دانشگاه از بودجه دولتی بی نیاز شود.

وی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی دانشگاه و ابلاغ آن با پنج هدف کلان و ۴۴ راهبرد عملیاتی، ادامه داد: بحث تحول آموزشی را در سال گذشته با جدیت دنبال کردیم و طرح تحول آموزشی دانشگاه در قالب یک کتاب قطور در حوزه‌های مختلف آماده شده است.

وی از افتتاح ساختمان دانشکده «علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای» به زودی خبر داد و افزود: این دانشکده یک دانشکده مسئله محور و علوم جدید است و باید چندین سال پیش راه اندازی می‌شد.

وجود ۲۰ دانشکده در دانشگاه تبریز

تحصیل 1500 دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز/ افتتاح دانشکده «علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای»

رئیس دانشگاه تبریز در خصوص تعدد دانشکده‌های دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: تعداد ۲۰ دانشکده در دانشگاه تبریز وجود دارد که با توجه به تعداد دانشجویان آن زیاد بوده و تعدد تشکیلات بار اضافی برای سازمان دارد که در این راستا باید فکری کرد. بسیاری از دانشکده‌هایی که لازم نیستند ساختمان دارند و بسیاری از دانشکده‌های مهم جایشان خالی است.

وی در خصوص فعالیت‌های دانشگاه در بحث مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی طی سال گذشته، گفت: تعداد چهار سفر خارجی به کشورهای همسایه عراق، ترکیه و ارمنستان داشتیم و در این راستا توافقات خوبی انجام گرفت. مباحثی چون مبادله استاد و دانشجو، طرح‌های پژوهشی مشترک، مدرک دوگانه و راه اندازی گروه‌ها و دانشکده‌های مستقل در این کشورها از جمله موارد مطرح شده بود ضمن این‌که روسای برخی دانشگاه‌های این کشورها نیز به تبریز سفر کرده‌اند.

وی با بیان این‌که از نظر دیپلماسی علمی در ابتدای راه قرار داریم، افزود: اساتید دانشگاه با کشورهای اروپایی ارتباط دارند ولی این ارتباط باید سازماندهی شده و در قالب گروه‌های آموزشی مشترک باشد تا بتوانیم فعالیت‌های علمی مشترک با دانشگاه‌های اروپایی داشته باشیم. البته در این راستا با یکی از دانشگاه‌های اتریش در ارتباط با مدرک دوگانه ارتباط داریم. 

تحصیل ۱۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز

نصرالله زاده خاطرنشان کرد: مجموع دانشجوی خارجی دانشگاه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۴۰ نفر بود که این تعداد در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۱۱۰ درصدی به ۱۵۰۰ نفر رسید. در این راستا دانشگاه تبریز رتبه نخست جشنواره علمی پژوهشی «تاثریا» را از لحاظ تعداد دانشجویان بین المللی و رتبه دوم سایر آیتم‌ها را کسب کرد و دانشگاه سرآمد از لحاظ آمادگی بسترها برای جذب دانشجویان بین المللی شد. 

وی ادامه داد: مرکز آموزش زبان فارسی دانشجویان خارجی نیز در دانشگاه فعال شده زیرا معتقد هستیم که بدون آموزش زبان فارسی دانشجوی خارجی کیفیتی نخواهد داشت؛ هم‌چنین شورای راهبردی دانشجویان بین المللی در دانشگاه تشکیل یافته که صفر تا ۱۰۰ مسائل دانشجویان خارجی را پیگیری می‌کنند.

تعداد شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تبریز به ۳۰۰ شرکت می‌رسد

تحصیل 1500 دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز/ افتتاح دانشکده «علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای»

وی با اشاره به تبدیل مرکز رشد دانشگاه تبریز به پردیس نوآوری و فناوری دانشگاه، افزود: مجموع تعداد واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این مرکز ۶۲ مورد بود که این رقم در سال گذشته به ۱۰۰ شرکت ارتقا یافت. اکنون ۵۰ شرکت در صف انتظار هستند و با کلید خوردن طرح ایجاد مراکز رشد در دانشکده‌ها نیز برنامه داریم تا تعداد شرکت‌های دانش بنیان را در سال جدید به دو برابر برسانیم و در پایان برنامه پنج ساله نیز این رقم ۳۰۰ شرکت باشد.

افزایش ۳۰ برابری درآمد شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه تبریز

رئیس دانشگاه تبریز با بیان این‌که یکی از برنامه‌های دانشگاه، افزایش کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه و ورود به پروسه تولید است، خاطرنشان کرد: درآمد شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه در سال گذشته با افزایش ۳۰ برابری به بالای ۱۰ میلیارد تومان رسید اما این کافی نیست و دانشگاه امسال پهنه علم و فناوری خود را توسعه خواهد داد.

وی با بیان این‌که تبریز، دانشگاه برتر از لحاظ حمایت از پژوهش و فناوری در سال ۱۴۰۱ بود، افزود: دانشگاه تبریز از نظر چاپ تعداد مقالات در سال گذشته بعد از دانشگاه تهران در رتبه دوم قرار دارد. این در حالی است که تهران، سه برابر دانشگاه تبریز و بالغ بر ۲۲۰۰ نفر هیات علمی در مقابل ۷۶۰ نفر هیات علمی ما دارد؛ هم‌چنین تعداد دانشمندان یک درصد برتر تهران نیز ۴۰ نفر و دانشمندان یک درصد برتر تبریز ۲۲ نفر است.

اندیشکده راهبردی بین المللی در دانشگاه تبریز راه اندازی می‌شود

وی از راه اندازی اندیشکده راهبردی بین المللی در دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه تبریز جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور و جزو پنج دانشگاه جامع کشور بوده و برنامه داریم تا دانشگاه تبریز تا پایان چهار سال حداقل بین سه دانشگاه اول کشور قرار گیرد.

نصرالله زاده افزود: دانشگاه تبریز در سال گذشته میزبان رویداد بزرگ المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان سراسر کشور با ۵۰۰۰ نفر شرکت کننده بود که یک برنامه بسیار خوبی به اذعان شرکت کنندگان در بحث نشاط افزایی در بین دانشجویان و کشور ایجاد کرد؛ هم‌چنین اوایل سال گذشته نیز اجلاس روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور نیز در این دانشگاه برگزار شد.

مهارت آموزشی ۴۰۰ دانشجوی دانشگاه تبریز در مدرسه اشتغال دانشگاه

وی در خصوص اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه تبریز، گفت: یکی از ملاک‌های موفقیت و ارتقای عملکرد دانشگاه‌ها، اشتغال فارغ التحصیلان آن است. معمولا فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و به خصوص رشته‌های مربوط به صنعت در زمان ورود به بازارکار تجربه کاری ندارند اما ما در راستای رفع این موضوع در سال ۱۴۰۱ مدرسه اشتغال دانشگاه را راه اندازی کردیم که نزدیک به ۴۰۰ نفر در دوره‌های مربوطه شرکت کرده و ۵۰ درصد آن‌ها در بازار مشغول شدند. 

وی ادامه داد: مدارس اشتغال معمولا به وسیله دانشگاه و صنعت اداره می‌شود و بر اساس توافقات، تعدادی از دانشجویان جذب این مدرسه شده و بعد از فارغ التحصیلی مدرکی دریافت می‌کنند که با مشارکت صنعت صادر شده و معتبر است و بر این اساس دیگر نیازی به سابقه کار در صنعت ندارند. 

رئیس دانشگاه تبریز با بیان این‌که آمار دقیقی از ضریب اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه تبریز وجود ندارد، گفت: قسمت قابل توجهی از فارغ التحصیلان و به خصوص رشته‌های کشاورزی بیکار هستند و به احتمال زیاد درصد اشتغال فارغ التحصیلان در تخصص خود به بیشتر از ۱۵ درصد نمی‌رسد.

داستان شکل گیری تریبون آزاد خودجوش دانشگاه در دل اعتراضات 

وی با گذری به دوران اغتشاشات و التهاب در دانشگاه تبریز، تشریح کرد: دانشگاه‌های مختلفی در سال گذشته ملتهب شدند که سرانجام آن در نهم مهرماه سال ۱۴۰۱ به اغتشاشات دانشجویی دانشگاه تبریز منتهی گشت. در آن روز تلاش کردیم تا دانشجویان از داخل دانشگاه خارج نشوند و اتفاقی برایشان نیفتد و از طرفی خودمان در صحنه حضور داشتیم و کاملا مراقب دانشجویان عزیز بودیم اما تعدادی از دانشجویان از خط قرمزها عبور و درب دانشگاه را شکستند و به بیرون رفتند. با دانشجویان عزیز در آن روز بسیار صحبت کردیم اما تعداد اندکی که حتی دانشجو نبودند، سعی می‌کردند تا ماجرا را پیچیده کنند که اغتشاشات در نهایت به دلیل خروج از دانشگاه به دخالت پلیس منجر شد.

وی با اشاره به دستگیری تعدادی افراد در این زمان، افزود: دانشجویان دستگیر شده در نهم مهرماه آزاد شدند اما مجددا در روزهای بعدی نیز تجمعات دیگری شکل گرفت تا این‌که به دلیل وضعیت ملتهب آن زمان و حمله نیروهای داعش به شاهچراغ، راهپیمایی با حضور برخی از دانشگاهیان استان جهت همدردی با داغداران این حادثه در دانشگاه تبریز برگزار شد. در کنار این راهپیمایی، تعدادی از دانشجویان معترض در آمفی تئاتر روباز دانشگاه شروع به تجمع کردند. این وضعیت برای ما بسیار ناراحت کننده بود زیرا به هیچ وجه خواستار دوقطبی سازی در دانشگاه نبودیم.

نصرالله زاده ادامه داد: با دانشجویان معترض در آن تجمع صحبت کردیم اما قبول نکردند که از تجمع دست بردارند و تنش در حال بالا گرفتن بود. در آن زمان تاکید کردم که با دانشجو نمایان و آشوبگران بر اساس قانون برخورد می‌کنیم و دانشگاه محل خردورزی است و از کسانی که بخواهند گفتگو کنند، استقبال می‌کنیم. دانشجویان فهیم دانشگاه درست در دل اعتراضات و وسط ماجرا در همان روز بر روی زمین نشستند و تریبون آزاد خودجوش معترضان از پشت میکروفون به ترتیب شروع شد. هنوز هم این موضوع برای وزارتخانه و سایر دانشگاه‌ها جای تعجب دارد که چگونه می‌شود درست در دل ماجرای اعتراضات و اغتشاشات، تریبون آزاد دانشجویی برگزار شود که به نظر ما این امر نهایت رشد اجتماعی و نبوغ فکری و تمدن بالای دانشجویان دانشگاه را نشان می‌دهد. 

وی خاطرنشان کرد: بعد از این اقدام، تریبون‌های آزاد دانشجویی در بسیاری از دانشگاه‌های کشور برگزار شد و در مجموع اقدامات انجام گرفته، دانشگاه تبریز توانست با آبرومندی از این دوران بیرون بیاید و بتواند کلاس‌ها و امتحانات را در زمان خود برگزار کند.

وی با بیان این‌که از هر جهت و از تغذیه جسمی و ذهنی باید به دانشجوهایمان کمک کنیم، افزود: اکنون کسی از دانشجویان دانشگاه تبریز در زندان نیست. کسانی که دستگیر شده بودند با مساعد دانشگاه، آزاد شده‌اند. تعدادی از دانشجویان نیز ممنوع الورود بودند که بعد از عفو رهبری دیگر مشکلی برای حضور در دانشگاه ندارند.

رئیس دانشگاه تبریز در خصوص برنامه‌های دانشگاه برای شنیدن اعتراضات دانشجویان، گفت: نخست سعی می‌کنیم تا مطالبات دانشجویان را در قالب گفت وگوها جمع بندی و به مسئولان مربوطه منعکس کنیم. ضمن این‌که برای پاسخگویی به دانشجویان نیز از مسئولان شهری، استانی و کشوری برای حضور در بین دانشجویان دعوت می‌کنیم.

وی با بیان این‌که از استعداد دانشکده‌ها برای فراهم سازی بستری برای گفتمان سازی و عمل به گفتمان استفاده می‌شود، افزود: سعی می‌شود تا بستری در داخل دانشگاه برای فعالیت‌های جمعی دانشجویان مثلا با راه اندازی حلقه‌های علمی ایجاد شود. ضمن این‌که در سال تحصیلی آتی تغییراتی در برنامه آموزشی دانشگاه خواهیم داشت و بستری برای جلسات گفت وگو در کلاس‌های درسی ایجاد خواهد شد.

وی در خصوص سهم دانشگاه در تحقق شعار سال نیز اظهار کرد: تصور می‌شود که دانشگاه مستقیما در تولید و اشتعال کشور نقش دارد اما اینگونه نیست و نقش دانشگاه یک نقش بنیادی و ساختاری است و باید نیروی متخصص و ماهر جامعه را تامین کند اما ما به این امر بسنده نمی‌کنیم و دانشگاه تبریز به بحث تولید و اشتغال هم وارد شده است. 

فرهنگ نوآوری را در دانشگاه ایجاد می‌کنیم

تحصیل 1500 دانشجوی خارجی در دانشگاه تبریز/ افتتاح دانشکده «علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای»

وی تاکید کرد: سعی می‌کنیم که امسال بحث روی آوردن به فناوری و ایده پردازی را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم و فرهنگ نوآوری را در دانشگاه ایجاد می‌کنیم؛ هم‌چنین بحث پرورش فناور هم در دستورکار قرار دارد و بودجه اختصاصی برای این طرح داریم. بر این اساس دانشجو در کنار استاد کار می‌کند و اگر ایده فناورانه داشته باشد، دانشگاه به او حقوق می‌دهد تا ضمن پیش بردن ایده، یاد بگیرد و درآمدی داشته باشد تا در نهایت بتواند ایده خود را به شرکت دانش بنیان تبدیل کند.

وی  در خصوص احداث موزه شهدای ۲۷ دی دانشگاه نیز گفت: قول داده بودیم که این موزه را راه اندازی کنیم اما متاسفانه تاکنون نتوانستیم به آن عمل کنیم اما هنوز هم این موضوع در دستورکار قرار دارد و موزه شهدا در محل بمباران ۲۷ دی ایجاد خواهد شد. 

وی در خصوص وضعیت ایستگاه خلعت پوشان دانشگاه نیز گفت: برای بازسازی این ایستگاه برنامه داریم و امیدواریم که امسال عملیاتی شود و محوطه سازی آن به اتمام برسد. ابتدای محوطه این ایستگاه به یک منطقه گردشگری اختصاص می‌یابد. 

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

62281702 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

دستاوردهای سفر اول رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 18 =