جمعه 10 فروردین 1403

بازار سنتی چهارشنبه سوری در بناب دایر می‌شود

فرماندار بناب گفت:امسال بازار سنتی چهارشنبه سوری طبق سنوات قبل در بناب دایر خواهد بود.

بازار سنتی چهارشنبه سوری در بناب دایر می‌شود

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از مهر؛ رضا لعلی عصر جمعه در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان بناب ضمن توصیه به جوانان و الدین آنها برای مراقبت از فرزندان خود بمنظور عدم استفاده از ترقه و مواد آتش زا در چهارشنبه سوری آخر سال مشخص کرد: بر اساس کارهایی که در شهرستان انجام می‌شود. تشکیل یافته است، ضمن نظارت و کنترل قیمت اجناس و کالاها، کالاهای اساسی مورد نیاز همشهریان در شب عید تهیه و به وفور در مغازه‌ها وجود دارد و در روزهای آخر سال نیز اقلام مورد نیاز برای تنظیم بازار در سطح شهر و روستاهای اطراف خود خواهند داشت. شد.

وی در دیگری از سخنان خود به برخی از نقدها نسبت به نامگذاری نامناسب برخی از مغازه‌ها در سطح شهرستان بناب اشاره کرد و افزود: در مرحله اول توسط اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی به اصناف که اسامی نامناسب برای مغازه‌های خود است. انتخاب کرده، تذکر داده شود و سپس در صورت عدم تمکین موضوع به شورای فرهنگ عمومی شهرستان برای تصمیم گیری ارجاع شود.

گفتنی است، طبق رسم و رسوم دیرینه مانند بسیاری از شهرهای کشور در شهر بناب نیز بازاری سنتی تحت عنوان بازار چهارشنبه سوری و در گویش محلی «چرشنبه بازاری» در خیابان مقابل بازار سنتی بناب دایر می‌شود که در آن اجناس وجود دارد از جمله پوشاک، تنقلات عید، ماهی قرمز سفره هفت سین، انواع دستی، لوازم خانگی و تزئینی، انواع گل و درختچه‌های آپارتمانی مصنوعی و طبیعی، اسباب بازی، لوازم ورزشی و کلی هر چیزی که دستفروشان می‌توانند آن را به صورت خاص و صددرصد ارزان داشته باشند. تر به مردم بفروشند، پیدا می‌شود.

متأسفانه در سال‌های اخیر رواج فرهنگ غلط ترکاندن ترقه و آتش بازی برای امنیت این بازار مردمی در این زمینه اعمال می‌شود و لزوم فرهنگ سازی را تعیین می‌کند و همچنین تعیین اماکنی مانند پارک‌ها و میادین خارج از شهر جهت ترقه و آتش بازی به نظر می‌رسد.

از زمان‌های قدیم «چرشنبه بازاری» برای کودکان و نوجوانان معنا و مفهومی شیرین دارد و طبع کودکانه آنها را مملو از شادی و نشاط و حرارت می‌کند و از خریدهای خانواده‌ها در این بازار مخصوص اسباب و لوازم کودکان و نوجوانان است.

ناگفته نماند، طبق رسوم ایام عید، پایان بازار چهارشنبه سوری و خرید خانواده‌ها در شامگاه چهارشنبه سوری آغاز رسم شیرین دیگر بنام «شال سالّلاماق» یا شال گردانی است که در آن بیماران نیازمند و یا کودکان شادی و تفریح شال یا کیسه هستند. ای را درب خانه‌ها آویزان و پس از دق الباب مخفی می‌شوند و صاحب خانه بسته به کرم و کرم خود اقلامی چون میوه، شیرینی، آجیل و یا مقداری پول را در آن گذاشته و بیرون در خانه می‌گذارند و صاحب شال می‌شوند. با احتیاط و طوری که شناخته نمی‌شود، شال را برداشته و می‌رود.

ارسال خُنچِه و هدیه برای دختران نامزد از سوی خانواده داماد و همچنین ارسال هدایی موسوم به عیدانه یا «بایراملیق» برای دختران ازدواج کرده توسط والدین دختر از دیگر رسوم روز چهارشنبه سوری در بناب است.

موضوع چهارشنبه سوری آنجا جالب و قابل توجه است که این مراسم با نام چهارشنبه در روز سه شنبه آخر هر سال برگزار می‌شود.

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

photo ۲۰۲۴ ۰۳ ۱۵ ۲۰ ۵۷ ۱۹ - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

تغییر مدیریت در شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب

طی حکمی از طرف دانشگاه علوم پزشکی تبریز با رفتن دکتر وحیدرضایی و آمدن دکتر اصغر باقری تغییر مدیریت در رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب انجام گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 17 =