چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

ضرورت تغییر الگوی کشت کشاورزان بنابی

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی بر ضروریت ضرورت تغییر سبک زندگی شهروندان و تغییر الگوی کشت کشاورزان به دلیل شرایط کم آبی در این شهرستان تاکید کرد.

ضرورت تغییر الگوی کشت کشاورزان بنابی

به گزارش اخبار بناب به نقل از ایسنا/ حجت الاسلام محمد باقری بنابی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات روستاهای بناب، برگزاری جلسات مسئولان شهری با دهیاران و شوراهای روستاها را فرصتی مناسب جهت تبادل مشکلات و فرهنگ مطالبه گری از مسئولان دانست و افزود: برگزاری اینگونه جلسات حتی در سطوح استانی نیز کم نظیر بوده و لذا این جلسات می‌تواند فرصتی مغتنم در راستای بهبود وضعیت بیشتر و بهتر روستاها باشد.

وی، بحران آب را معضلی گسترده خواند و گفت: کشور در سال گذشته با کمبود بارش‌ها مواجه بوده اما بنیادی ترین راه حل برای مقابله با این بحران، تغییر سبک زندگی و تغییر الگوی مصرف در کشاورزی است، به گونه‌ای که باید تصمیم جدی بر حذف کشت برخی محصولات کشاورزی با مصرف بالای آب از جمله پیاز و هندوانه در منطقه گرفت.

وی با اشاره به این‌که ما در برابر آیندگان مسئول هستیم، بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب تاکید کرد و گفت: میزان تلف شدگی آب ما در بخش کشاورزی به دلیل نبود الگوی کشت مناسب و استفاده از شیوه‌های سنتی آبیاری بسیار بیش از بخش صنعت بوده به طوری که در صنعت فولاد تنها با ۱۰۰ لیتر آب در ثانیه می‌توان برای بیش از ۱۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرد اما در بخش کشاورزی لازم است با تغییر الگوی کشت و اصلاح شبکه آبیاری شاهد افزایش میزان بهره وری این حوزه باشیم.

باقری اظهار کرد: با تکمیل و بهره برداری از مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی مشکل آب شرب شهر بناب حل شده و سعی خواهیم کرد روستاهایی که در شعاع دو تا سه کیلومتر شهر هستند به شبکه آب شهری متصل شوند.

وی با اشاره به فاضلاب روستایی و اتصال آن به شبکه فاضلاب شهری، گفت: به دنبال انجام مطالعات، تامین منابع لازم و اجرای این پروژه در روستاهای شهرستان هستیم.

وی هم‌چنین از اصلاح و بازسازی ۲۵ کیلومتر از شبکه آب شهر بناب در طی سال جاری خبر داد.

بخشدار بناب نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات آب شرب روستاهای این شهرستان، اظهارکرد: آب پرت در روستاهای بناب زیاد است که عمده دلیل آن، انشعاب‌های غیرقانونی و اسراف بیش از حد در مصرف آب است.

رضا لعلی، از آسفالت ۶۰ هزار مترمربع از روستای این شهرستان خبر داد و افزود: در سطح روستاها بر عکس شهرستان بدون پرداخت هیچ هزینه برای مسیر گشایی معابر روستایی توانسته‌ایم با کمک خوب اهالی و تلاش‌های دهیاران روستا ۲۰۰ هزار متر مربع زیرسازی را برای اسفالت ریزی آماده کنیم.

وی بیان کرد: عمده مشکلات روستاهای منطقه بناب آب شرب است که هم از نظر کمی و هم کیفی دارای مشکلات زیاد است.

لعلی از حفر سه حلقه چاه در این شهرستان خبر داد و افزود: علی‌رغم ضعف فشار در شهرستان، بناب جزو اولین شهرهایی است که با قطعی مکرر آب مواجه است و این در حالی است که نیاز به چاره اندیشی در خصوص پایدارسازی وضعیت آب شرب خصوصا برای روستاها وجود دارد چرا که فرسودگی شبکه آب روستایی نیازمند توجه جدی است.

وی به اهمیت آب در حوزه کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: کشاورزان بنابی به خصوص گندم‌کاران، امسال از کمبود آب در این حوزه خسارات زیادی را متحمل شدند به گونه‌ای که نیاز جدی به تامین حق‌ آبه بناب از شهرستان همجوار مراغه و قره‌چای لازم و ضروری است.

http://www.akhbarbonab.ir/?p=3181

انتهای پیام/ خبرنگار ذاکر احمدزاده

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

photo ۲۰۲۴ ۰۳ ۰۲ ۰۹ ۱۶ ۱۶ - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

مسئولان پیام حضور حماسی مردم در انتخابات را دریافت کرده و مشکلات اقتصادی را رفع کنند/شهید باکری نه تنها یک فرمانده نظامی بلکه یک فرمانده اخلاق و معنویات بود

مسئولان پیام حضور حماسی مردم در انتخابات را دریافت کرده و مشکلات اقتصادی را رفع کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 9 =