جمعه 10 فروردین 1403

سیر نزولی سرانه درآمدی آذربایجان شرقی نسبت به میانگین کشوری/ پایان احداث پایاب سدهای استان در آینده نزدی

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی، سرانه درآمدی این استان نسبت به سال های گذشته و میانگین کشوری پایین آمده و در شاخص های کلان از جمله در حوزه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه و بهره‌وری از نرخ پایین تر و گاهی منفی برخوردار است.

تبریز -۱۱

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایلنا؛ محمد فرشکاران در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: آذربایجان شرقی داری پتانسیل‌های مطلوب هم از نظر صنعتی و هم از نظر نیروی انسانی است اما شاخص‌های کلان نشانگر این موضوع نیست چرا که این استان در دو دهه گذشته ضمن تلاش، پویایی و فرآیندهای تولید چه در بخش صنعت، کشاورزی و مسکن یک سیر نزولی را در GDP پیش گرفته است.

وی افزود: در شاخص های کلان در حوزه سرمایه گذاری و حوزه جذب سرمایه و بحث بهره وری سرمایه از نرخ های پایین و گاهی منفی برخوردار است با توجه به آمار سال ۱۳۹۹ حدود ۲/۱۰  GDP سهم استان آذربایجان شرقی بود یعنی سرانه درآمدی ما نسبت به میانگین کشوری از یک سرانه مطلوبی برخوردار نیست یعنی در سرانه ۵/۷۰۰ به نسبت ۸/۶۰۰ بودیم.

فرشکاران با بیان اینکه این سهم از سرانه نشانگر این است که فعالیت های اقتصادی استان آذربایجان شرقی یا مدار توسعه استان به نحو مطلوبی در گردش نبوده است، گفت: اگر دام های تحریم، نقدینگی، مدیریتی و تورم را مد نظر را قرار بدهیم با سبقه صنعتی استان و اینکه منطقه کم آبی نیست، موقعیت کوهستانی و جغرافیایی و همچنین توانایی های خاص معدنی و نیروی انسانی می توانست آذربایجان شرقی را در جایگاه بهتری نسبت به سایر استان ها قرار بدهد در سال ۷۹ رتبه ۱۴ و سال ۹۰ رتبه ۱۶ و سال ۹۹ رتبه ۱۸ این موضوع نشانگر این است که به نوعی سیر نزولی را پیش گرفته ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی افزود: فعالیت های روبه رشدی هم در سطح استان آذربایجان شرقی در سال های اخیر داشتیم به گونه ای که نمی توانیم بگوییم نرخ رشد اقتصادی استان منفی است، در دوران تحریم این استان نرخ مطلوبی نسبت به میانگین کشوری داشته است افزایش سرمایه ثابت سرمایه گذاری و جذب سرمایه باعث تحرک تولید و افزایش GDP خواهد بود و رونق صادرات باعث بازاریابی و افزایش فروش و به تبع آن در GDP تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه: فرهنگ توسعه اقتصادی استان آذربایجان شرقی از مقوله های بسیار مهم است به طوری که اصحاب رسانه مهم ترین نقش را در این موضوع دارند شتاب رشد کشور از شتاب رشد استان بیش تر بود در نتیجه این کند بودن شتاب رشد استان باعث شده فاصله سرانه و سهم جمعیتی و سهم GDP در سرانه پایین تری شکل بگیرد.

فرشکاران عنوان کرد: در بخش های اقتصادی هم ارزش افزوده ای که ایجاد کرده ایم طبق آخرین آمار سال ۱۳۹۹ در بخش خدمات با ۵۳ درصد بیش ترین سهم و کشاورزی ۷.۶ درصد و صنعت از ۳۷ درصد سهم برخوردار بودیم البته شاید در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این سهم ها تغییراتی داشته باشند.

وی افزود: طبق آمار سال ۱۳۹۹ سهم اشتغال در حوزه کشاورزی بالای ۲۱ درصد اما ارزش افزوده ۶.۷ درصد در بخش صنعت ۳۶ الی ۳۷ درصد اشتغال‌زایی با ارزش افزوده تقریباً همگام بود، در بخش خدمات ۴۱ درصد اشتغال با ارزش افزوده ۵۳ درصد یکی از حلقه های مفقوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی یادآور شد: طبق این آمار و ارقام اندیشمندان اقتصادی و اجتماعی هم مطرح می کنند بهره وری به شدت پایین است نیروی کشاورزی و پتانسیل کشاورزی وجود دارد اما بهره وری پایین است.

فرشکاران گفت: اخیراً سفری به شهر دریان شهرستان شبستر داشتیم در آن شهر خوداکتفایی، خودکفایی، کار و تلاش را مشاهده کردیم ، در شهر دریان سه قنات وجود دارد برای این سه قنات سه سد به شکل حوضچه احداث کرده اند ۷ ماه سال آب ۲ قنات را به حوضچه ها پمپاژ می کنند و آب ۱ قنات را به سفره زیر زمینی پمپاژ می کنند جهت تامین آب کل قنات ها و با این فرآیند گردش آب اتفاق می افتد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در شهر دریان زمین های لم یزرع را به مساحت ۲۰۰ هکتار تبدیل به باغ کرده اند گفت: این شهر ۱۲۰۰ سکنه دارد، اتکا به بخش عمومی را به حداقل و وحدت عملی را به حداکثر رسانده اند، افراد برخوردار از وضعیت و شرایط مالی این شهر در تهران کار می کنند و ارزش افزوده را به شهر دریان منتقل می کنند و این ارزش افزوده آبادی، سازندگی و رفاه را در شهر دریان نمایان کرده است.

وی ادامه داد: منظور من این نیست که این فعالیت ها و اقدامات خوب است یا بد بلکه منظور اصلی از بیان این موضوع وجود الگو و متد مناسب در استان آذربایجان شرقی است، البته در بحث کشاورزی شهر دریان، اداره کل جهاد کشاورزی استان با استفاده از تکنولوژی های کشاورزی اقدامات خوبی انجام داده است.

فرشکاران تصریح کرد: در بحث آب با مشکل مواجه هستیم، باید در زمینه آبخیزداری به صورت جدی کار  کنیم توانمندی سدها برای این موضوع خیلی مهم است در سفر ریاست جمهوری قرار شد احداث پایاب سدها به زودی به اتمام می رسد.

درباره‌ی سردبیر

سردبیر پایگاه خبری «اخبار بناب»

همچنین ببینید

62281702 - پایگاه خبری اخبار بناب شهرستان بناب

دستاوردهای سفر اول رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی

به گزارش پایگاه خبری اخبار بناب به نقل از ایسنا؛ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 17 =